لینک های دسترسی

Breaking News

چرا سفارت امریکا در کابل برای تخلیه از افغانستان و چالش‌های احتمالی این روند آماده نبود؟


ادارۀ تفتیش عمومی وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر گزارشی در مورد روند خروج قوای امریکایی از افغانستان، آمادگی سفارت امریکا در کابل برای اجرای این روند و چالش‌های فراروی این سفارت را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش،‌ زمانیکه طالبان بار دیگر در اواسط سال ۲۰۲۱ به صورت سریع بر افغانستان مسلط می‌شدند،‌ برداشت ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به این متمرکز بود که گویا در افغانستان ثبات وجود دارد، اما چنین پالیسی در عمل تلاش‌های سفارت امریکا در کابل را که برای عملی کردن روند تخلیه آمادگی می‌گرفت، آسیب رساند.

بر اساس یافته‌های این گزارش،‌ در یک موقع سفیر ایالات متحده قبل از خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان در تابستان ۲۰۲۱ پس از‌ آن کارمندان سفارت را در یکی از جلسات سرزنش کرد که آنان نگرانی خود را در مورد وضعیت وخیم امنیتی آن کشور بیان کردند.

در این گزارش آمده است که اعلام تخلیه سفارت چنان نامنظم بود که شماری از کارمندان تنها از طریق بلندگوهای موجود در محوطه سفارت از این موضوع مطلع شدند، وضعیتی که آمادگی برای روند تخلیه را آسیب رساند.

خلاصهٔ این گزارش به استناد یک گزارش طبقه بندی شده که در اواخر ماه گذشته منتشر شد، تهیه شده است. در این گزارش تلاش صورت گرفته تا مشخص شود که‌ آیا سفارت ایالات متحده در کابل برای آمادگی گرفتن و عملی کردن عملیات تخلیه کارمندان سفارت، شهروندان امریکایی و سایر افغان‌های در معرض خطر مطابق دستورالعمل‌های از قبل تعیین شدهٔ وزارت خارجهٔ امریکا عمل کرده است یا نه؟

یافته‌های ادارهٔ تفتیش عمومی وزارت خارجهٔ امریکا نشان می‌دهد که سفارت ایالات متحده در کابل ''پلان عمل اضطراری'' خود را مطابق دستور‌العمل وزارت خارجه امریکا تهیه کرده بود. اما بر اساس یافته‌های این اداره، با وجودیکه پلان عمل اضطراری مورد تایید قرار گرفته بود،‌ سفارت امریکا در کابل هنگام عملی کردن این پلان،‌ به اندازهٔ کافی برای رسیدگی به موجی از چالش‌ها برای روند تخلیه آماده نشده بود.

در این گزارش همچنین ذکر شده است که حکومت ایالات متحده نیز آمادگی با بحران روند خروج را نداشت.

بر اساس این گزارش، روند خروج پر هرج و مرج نیروهای ایالات متحده از افغانستان، به مثابهٔ تاریک‌ترین دورهٔ ریاست جمهوری جو بایدن پنداشته می‌شود.

در این گزارش به تخلیهٔ بیش از ۱۲۰ نفر به شمول شش هزار شهروند امریکایی از افغانستان و حملهٔ انتحاری در میدان هوایی کابل اشاره شده که در اثر آن ۱۳ نیرو امریکایی و بیش از ۱۵۰ افغان کشته و ده‌ها نفر دیگر که تلاش داشتند افغانستان را ترک کنند، زخمی شدند.

کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده که رهبری آنرا جمهوریخواهان بر عهده دارند، روند خروج پر هرج و مرج نیروهای ایالات متحده از افغانستان را مستند سازی می‌کند و این روند ''ناکام'' را به ماموریت مرکزی خود تبدیل کرده است.

در این گزارش آمده است حکومت بایدن در عین حال که روند خروج از افغانستان را اعلام کرده بود، تلاش می‌کرد تا از ایجاد وحشت و نگرانی‌هایی جلوگیری کند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ممکن موجب تضعیف حکومت آن کشور شود.

بر اساس این گزارش، این تلاش حکومت امریکا سبب شد تا تماس و مکاتبه با پرسونل سفارت در مورد زمان و میزان احتمالی تخلیه مشخص نشود.

پیش از این، قصر سفید از پالیسی خود در مورد پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ این کشور، مسوولیت اندکی را بر عهده گرفته و تاکید کرده است که رییس جمهور بایدن به دلیل تصمیم‌های دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده "شدیداً محدود" شده بود.

در گزارش قصر سفید آمده است: "گزینش‌های رییس جمهور بایدن برای چگونگی خروج از افغانستان به شدت تحت تاثیر شرایط ایجاد شده توسط سلف او [دونالد ترمپ] قرار داشت. وقتی بایدن تصدی ریاست جمهوری را گرفت، طالبان در قوی‌ترین موقف خود پس از سال ۲۰۰۱ قرار داشتند و نزدیک به نیمی از کشور را تحت کنترول داشته و یا به چالش کشیده بودند."

با آنکه ترمپ بارها از امضای این توافقنامه دفاع کرده و گفته است که جنگ‌های بی‌پایان منابع و جان امریکایی‌ها را گرفته و باید پایان یابند، رییس جمهور پیشین امریکا همواره جو بایدن را به دلیل چگونگی خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار داده است.

اما ریيس جمهور بایدن ضمن دفاع از پایان دادن طولانی ترین جنگ ایالات متحده، گفته است که نمی‌خواست این جنگ را به ریيس جمهور آیندهٔ ایالات متحده به میراث بگذارد.

خروج قوای امریکایی از افغانستان بر اساس توافقنامه‌ای صورت گرفته است که، در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد. بر اساس این توافقنامه مهلت نهایی خروج قوای خارجی از افغانستان اول ماه می ۲۰۲۱ تعیین شده بود، اما رییس جمهور بایدن در ماه اپریل همان سال اعلام کرد که نظامیان امریکایی تا آخر ماه اگست از افغانستان بیرون می‌شوند.

گروه

XS
SM
MD
LG