استولتنبرگ در دومین سالروز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین از متحدین خواست 'دل نبازید'

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی روز شنبه ۲۴ فبروری (پنجم حوت) در دومین سالگرد تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌ خطاب به اوکراین و متحدین ناتو گفت که در مقابل تشدید حملات خونین ولادیمیر پوتین ''دل نبازید.''

استولتنبرگ در یک پیام ضبط شده به مناسبت دومین سالگرد تهاجم گفت: "وضعیت در میدان جنگ بسیار جدی است. هدف رییس جمهور پوتین برای تسلط بر اوکراین تغییر نکرده است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که او [پوتین] برای صلح آماده باشد."

استولتنبرگ درادامه این پیام گفته است که ''اما ما نباید دل ببازیم.. اوکراین به طور قابل ملاحظه بار‌ها مهارت و عزم شدید خود را نشان داده است.''

با آنکه نیروهای اوکراین به خاطر حفظ خط مقدم جبهه با آزمون‌هایی مواجه اند و در مورد کمک‌های آینده ایالات متحده شک و تردید وجود دارد،‌ اما همچنان در دومین سالگرد تهاجم نظامی روسیه مبارزه می‌کنند.

با این حال، استولتنبرگ بر تعهدات اخیر کشورهای ناتو برای کمک نظامی به ارزش "میلیاردها دلار" تاکید کرد.

منشی عمومی ناتو افزود: ''این [کمک‌های نظامی ناتو ] قابلیت‌های عمده مانند مهمات توپخانه، دفاع هوایی، و قایق‌های جنگی و همچنین تجهیزات و قطعات اضافی [جت ] اف-۱۶ طیاره‌های بی سرنشین تجهیزات ماین پاکی را پوشش می‌دهند...حمایت‌های بیشتر در راه است.''

استولتنبرگ گفت که پوتین جنگ خود بر ضد اوکراین را به دلیلی آغاز کرده تا در‌های عضویت تدریجی کیف را به به پیمان اتلانتیک شمالی مسدود کند.

اما استولتنبرگ افزود که ''او [پوتین] دقیقا خلاف آنرا به دست‌ آورده است: اوکراین حالا نسبت به هر وقت دیگر به ناتو نزدیک شده است.''

منشی عمومی ناتو گفت:‌ اوکراین به ناتو خواهد پیوست. این سوال اگر نیست، بلکه چه زمانی. قسمی که ما شما [اوکراین] را به آن روز آماده می‌کنیم، ناتو در کنار اوکراین ایستاده خواهد شد. برای امنیت شما و برای [امنیت] خود ما."

در همین حال، چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، به مناسبت دومین سالگرد تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین از عزم و قدرت مردم اوکراین که در مقابل جنگ تمام عیار مبارزه می‌کنند، تمجید کرد.

پادشاه بریتانیا در پیامی گفته است که عزم مردم اوکراین برای دفاع از سرزمین شان در مقابل تهاجم نظامی روسیه که وارد سومین سال خود شده است، هنوز هم الهام بخش است.

چارلز سوم در این پیام همچنین گفته است که ''اوکراینی‌ها با وجود دشواری‌ها دردهای شدیدی که بر آنها تحمیل شده است، همچنان از خود قهرمانی نشان می‌دهند و جهان آنان را از نزدیک همراهی می‌کند''.

شماری از باشندگان شهر برلین، پایتخت آلمان، به مناسبت دومین سالروز حملهٔ روسیه بر اوکراین، در مقابل ساختمان پارلمان این کشور تجمع کردند و به یاد قربانیان شمع افروختند. اشتراک کنندگان با اعلام حمایت خود از مردم اوکراین به سمت سفارت روسیه حرکت کردند.