برخی پیلوت‌های نظامی افغان از ازبیکستان به امارات منتقل شدند

شماری از پیلوت‌های افغان که از نزدیک به یک ماه به اینسو در ازبیکستان به سر می‌برند، روز یکشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) آن کشور را به قصد امارات متحدهٔ عرب ترک کردند.

یکی از این پیلوت‌ها که توسط ایالات متحده آموزش دیده است، به خبرگزاری رویترز گفته است که با وجود تقاضای طالبان مبنی بر برگشت این پیلوت‌ها به افغانستان،‌ گروهی از این پیلوت‌ها بر اساس توافق مقام‌های امریکایی، ازبیکستان را به قصد امارات متحدهٔ عرب کردند.

قبل بر این، روزنامهٔ امریکایی وال استریت ژورنال روز شنبه گزارش داد که این پیلومات ها نخست به دوحه،‌ پایتخت قطر، انتقال خواهند یافت و از آنجا به یک کشور سومی اسکان مجدد خواهند یافت.

به تاریخ ۱۵ آگست فقط چند ساعت قبل از اینکه طالبان وارد کابل شوند، مجموعا ۵۸۵ پرسونل نظامی افغانستان همراه با اعضای خانواده‌های شان توسط ۲۲ طیارهٔ نظامی و ۲۴ هلیکوپتر از میدان هوایی کابل پرواز کردند و به میدان هوایی بین المللی ترمز واقع در ازبیکستان نشست کردند.

در عین روز شماری از نظامیان افغانستان دست کم هشت هلیکوپتر قوای هوایی افغانستان را به ولایت پنجشیر انتقال دادند، ولایتی که در آنجا احمد مسعود مبارزهٔ خود را زیر عنوان " جبههٔ مقاومت ملی افغانستان" بر ضد طالبان اعلام کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز،‌ تا حال مشخص نشده است که سرنوشت ۴۶ طیاره‌ای که مربوط قوای هوایی افغانستان می‌شود و در یکی از میدان‌های هوایی ازبیکستان زمین گیر شده اند،‌ چه خواهد شد.

خبرگزاری رویترز از قول مقام های پیشین و بر حال ایالات متحده گزارش داده است که گروه طالبان بر حکومت ازبیکستان فشار وارد کرده است تا این طیاره‌ها را همراه با پیلوت‌های آن به افغانستان برگرداند.

مقام‌های ازبیکستانی به خاطر جلوگیری از تنش با طالبان که حال بر افغانستان مسلط شده اند، از ایالات متحده خواسته است تا در این مورد دست به کار شود.

تا حال نه مقام های ایالات متحده، نه ملل متحد و نه هم گروه طالبان در مورد انتقال گروهی از پیلوت‌های افغان از ازبیکستان به امارات متحدهٔ عرب تبصره نکرده اند.

برای نخستین بار،‌ یک مرکز تحقیقی امریکا به تاریخ ۲۶ اگست (چهارم سنبله) گزارش داد که بیش از ۴۵ طیارهٔ‌ قوای هوایی افغانستان به خارج از آن کشور انتقال داده شده تا از دسترسی طالبان به این طیاره‌ها جلوگیری شده باشد.

مرکز مطالعات بین المللی و استراتیژیک (CSIS) بر استناد تصاویر ماهواره‌ای گزارش داده است که ده‌ها طیارهٔ نظامی افغانستان در توقفگاه (Tarmac) میدان هوایی بین المللی ترمز در ازبیکستان مشاهده شده است. این تصاویر ماهواه‌ای به تاریخ ۱۶ اگست ۲۰۲۱ میلادی گرفته شده است.

به دنبال تسخیر کابل توسط گروه طالبان،‌ بیش از یک ۱۲۳ شهروندان افغانستان، دپلومات‌های خارجی و شهروندان سایر کشور‌ها افغانستان را ترک کردند.

ترس از احتمال انتقامجویی از سوی گروه طالبان،‌ فقر اقتصادی،‌ احتمال جنگ داخلی و قوانین سختگیرانهٔ طالبان از دلایل عمدهٔ فرار شهروندان افغانستان از کشور شان عنوان شده است.