مطالعه:‌ چین بیشترین و عمده‌ترین قطعات درون روسیه را فراهم‌ می‌کند

شماری از مردم حین تماشای یکی از درون‌های روسیه که توسط نیروهای اوکراین سقوط داده شده است‌ (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

گروه کاری بین المللی تعزیرات روسیه روز دوشنبه ۲۸ آگست (ششم سنبله) با نشر گزارشی گفت که چین تامین کننده اصلی قطعات عمده طیاره‌های بی سرنشین (درون) روسیه‌ است، کشوریکه از آن در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

اندری یرماک، رییس دفتر رییس جمهور اوکراین، و مایکل مکفال، سفیر پیشین ایالات متحده در روسیه که حالا رییس انستیوت مطالعات بین المللی فریمن-اسپوگلی است، به طور مشترک ریاست این گروه کاری بین المللی را بر عهده دارند.

بر اساس یافته‌های این مطالعه،‌ روسیه به طور گسترده به قطعات خارجی، به ویژه میکروالکترونیک در سه مدل طیاره‌های بی سرنشین خود وابسته است و از این درون‌ها در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش این مطالعه، ۶۷ درصد از قطعات طیاره‌های بی سرنشین از چین به روسیه انتقال میابند و۱۷ درصد آن از هانگ کانگ وارد روسیه می‌شود. قطعات که از ترکیه و امارت متحدهٔ عرب وارد روسیه می‌شود، به ترتیب پنج و دو درصد قطعات مورد نیاز درون‌های ساخت روسیه را تشکیل می دهند.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، قطعاتی که در جاپان، کوریای جنوبی، سویس و سایر کشور‌ها ساخته شده است، نیز در دورن‌های روسیه مشاهده شده است.

یرماک، رییس دفتر رییس جمهور اوکراین، در این گزارش گفته است که روسیه به طور گسترده از طیاره‌های بی سرنشین در اوکراین استفاده می‌کند. او افزود که روسیه با استفاده از این درون‌ها، زیربنا‌ها،‌ غیرنظامیان و پایگاه‌های نظامی اوکراین را هدف حملات قرار می‌دهد.

به گفتهٔ‌ این مقام ارشد اوکراین،‌ از آنجاییکه قطعات مختلف درون از کشور‌های مختلف از جمله متحدین اوکراین وارد روسیه می‌شود، قابل نگرانی است و این وضعیت مستلزم پاسخ فوری اوکراین و متحدین آن می‌باشد.

کارشناسان گروه کاری بین المللی تعزیرات روسیه از تولیدکنندگان قطعات دورن خواسته اند تا برای جلوگیری از دسترسی مسکو به این محصولات که در واقع دور زدن تعزیرات اقتصادی علیه روسیه است، تلاش‌های بیشتری را انجام بدهند.

این گزارش همچنین به حکومت‌ها توصیه کرده است تا شرکت‌های شناخته شده‌ای را که از سیاست تعزیرات علیه روسیه پیروی نمی‌کنند،‌ مورد بررسی قرار بدهند.

پیش از این، اوکراین و متحدان غربی آن از مدت‌ها به اینسو روسیه را به استفاده از درون‌های ساخت ایران برای انجام حملات در اوکراین متهم کرده اند، اما تهران همواره ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، در اوایل فبروری سال روان میلادی در واکنش به اتهامات کشورهای غربی از جمله ایالات متحده گفت: "اگر برای ما ثابت شود روسیه از درون ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به این مسله بی‌تفاوت نخواهیم بود و موضع ما درباره جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است."

ولی مقامات کیف مدعی اند که روسیه صدها درون ساخت ایران را برای انجام حملات بر زیربناها و غیرنظامیان اوکراینی کار گرفته است. روزنامهٔ وال استریت ژورنال از قول مقامات اوکراین گزارش داده است که نیروهای آن کشور بیش از ۵۴۰ درون نوع شاهد-۱۳۶ را نابوده کرده اند.

مقامات اوکراین و متحدین غربی آن گفته اند که روسیه با استفاده از درون‌های ساخت ایران، مناطق غیرنظامی از جمله تولید انرژی را هدف قرار داده است، حملاتی که در فصل زمستان بیش از ۴.۵ میلیون جمعیت اوکراین را با قطع برق مواجه کرد.

اما به مرور زمان،‌ نیروهای هوایی اوکراین قادر شدند تا تهدید حملات درون ساخت ایران را کاهش بدهند.