طالبان: نخستین گروه افغان‌های گیرمانده در سودان منتقل شدند

نمایی از خرطوم،‌ پایتخت سودان

وزارت خارجۀ حکومت طالبان از انتقال نخستین گروه افغان‌های گیرمانده در جنگ سودان خبر داده و گفته است که این افراد به همکاری عربستان سعودی از آن کشور بیرون کشیده شده اند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان روز پنجشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این اتباع افغانستان از شهرهای سودان به عربستان سعودی منتقل شده و در شهر جدۀ آن کشور به گونۀ موقت جابجا شده اند.

بلخی دربارۀ شمار دقیق این شهروندان افغانستان که به دلیل درگیری‌های اخیر در سودان، به بیرون از آن کشور منتقل شده اند، معلومات ارایه نکرد، اما از همکاری دولت عربستان سعودی در این زمینه قدردانی کرد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان تاکید کرده که آنان به تلاش‌های خود برای انتقال تمامی شهروندان افغانستان از سودان به خارج از آن کشور ادامه می‌دهند.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

این در حالی است که اخیراً سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفت که کم از کم، ۱۲۰ شهروند افغانستان در درگیری‌های آن کشور گیرمانده اند. امیر خان متقی به تاریخ ۲۳ اپریل (سوم ثور) در یک گردهمایی که در ولایت خوست برگزار شده بود، گفت که آنان برای محافظت از این شهروندان افغانستان تلاش می‌کنند.

دو روز پیش، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحدهٔ امریکا گفته بود که پس از مذاکرات جدی در جریان دو روز گذشته، اردوی سودان و قوای حمایت سریع در آن کشور، بر تطبیق یک آتش‌بس ۷۲ ساعته در سراسر سودان، توافق کردند.

این آتش‌بس در حالی اعلام می شود که در ادامهٔ بیرون‌کردن اتباع خارجی از سودان، یک کاروان سازمان ملل متحد با طی کردن ۸۵۰ کیلومتر فاصلهٔ خطرناک، ۷۰۰ نفر را به تازگی از خرطوم، پایتخت سودان، به شهر بندری پورت سودان انتقال داد.

در روزهای اخیر، بسیاری از کشورها در تلاش تخلیۀ دپلومات‌ها، خانواده‌های آنان و دیگر شهروندان شان از خرطوم، پایتخت سودان اند و اخیراً نیز امریکا تمامی کارمندان سفارت خود و اعضای خانواده‌های آنان را از این کشور تخلیه کرد.