حامیان حقوق بشر خواهان تحریم نشست دوحه با طالبان شدند

شماری از معترضان در کشور‌های مختلف جهان از جمله ایران، پاکستان و هند خواهان تحریم نشست دوحه شده‌اند

همزمان با برگزاری سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل متحد، برخی از فعالان حقوق زن، مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و سایر اقشار جامعهٔ افغانی در برخی از کشورها، به شمول پاکستان، هند و ایران، دست به تظاهرات زده و خواستار تحریم این نشست شدند.

معترضان در پاکستان که شمار شان به ده‌ها نفر می‌رسید، روز شنبه ۲۹ جون (نهم سرطان) دعوت‌ از طالبان به این نشست را به معنای نادیده گرفتن ارادۀ مردم افغانستان خواندند، و گفتند که هرگونه مذاکره با این گروه، "معامله" تلقی می‌شود.

این معترضان با نشر قطعنامه‌ای ۱۳ ماده‌ای گفته اند: "ما ضمن تحریم هر اجماع و نشستی با هدف تعامل با طالبان، از سازمان ملل متحد و کشورها می‌خواهیم که مسیر گفت‎گوی‌ شان را از سوی طالبان به‌ سوی مردم افغانستان تغییر دهند و برای پاک شدن این لکۀ ننگ از دامن بشریت، همگام با مردم و نیروهای مترقی مردمی تلاش کنند."

معترضان در پاکستان همچنان گفته اند که با حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان این گروه، "به سرکوب مذاهب و ادیان دیگر، نسل‌کشی و کوچ اجباری مردم بومی" ادامه داده است و باید جامعۀ جهانی در این مورد اقداماتی را روی دست گیرد.

نشست دو روزه نمایندگان ویژه برخی کشورها برای افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون در دوحه آغاز و تا اول جولای ادامه پیدا می‌کند. طالبان برای نخستین بار پذیرفته اند که در سومین نشست "روند دوحه" حضور یابند.

شماری از فعالان مدنی نیز روز شنبه در مقابل کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در دهلی جدید، پایتخت هند، در پیوند به نشست سوم دوحه نشست اعتراضی برگزار کردند.

این معترضان همچنان خواستار "جرم‌انگاری و به رسمیت‌شناسی اپارتاید جنسیتی" در افغانستان شده اند.

شماری از زنان معترض در ایران نیز تظاهراتی را به هدف تحریم نشست دوحه برگزار کرده و خواستار تحریم این نشست شده اند.

پریسا مبارز، یکی از اعضای جریان موسوم به "جنبش‌های اعتراضی افغانستان" مقیم ایران به صدای امریکا گفت: "ما جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان با درک اوضاع سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان خطاب به ملت‌های جهان اذعان می‌کنیم که بی‌تردید مسیر طالبان تحجر گرایی و به عقب راندن ارزش‌ها و پیش رفت‌های افغانستان است. بناً هر نوع سازش و تعامل با این گروه، به معنی عقب‌گرد و به قهقرا کشانیدن ۴۰ میلیون نفوس افغانستان که متشکل از اقشار مختلف است، می‌باشد."

این معترضان هشدار داده اند که در صورت بی‌اعتنایی به خواست‌های مردم افغانستان به ویژه معترضان زن، این کشور به زودی به ''مقر فرماندهی تروریزم جهانی'' مبدل خواهد شد.

در این حال، مولده توانا، یکی از برگزارکنندگان این تظاهرات، به صدای امریکا گفت که دامنۀ این اعتراض در کشور‌های مختلف جهان نیز افزایش خواهد یافت.

توانا افزود که شهروندان افغانستان، به ویژه معترضان زن برنامه‌های اعتراضی خود را در هالند، آلمان، فرانسه، کانادا برگزار کرده و در آن خواست‌های خود مطرح خواند کرد و همچنان خواستار تحریم نشست دوحه خواهند شد.

جامعهٔ افغان‌ها در کانادا امروز یکشنبه ۳۰ جون (۱۰ سرطان) با نشر قطعنامه‌ای گفته است: "حکومت‌های دموکراتیک باید نشست دوحه سوم را تحریم کنند و از اعزام نمایندگان ویژهٔ خود برای گفتگو در مورد آینده افغانستان با یک گروه زن‌ستیز و تروریستی در غیاب نمایندگان اکثریت مردم افغانستان خودداری کنند."

در قطعنامه آمده است که هر گونه نتیجه نشست سوم دوحه در غیاب نمایندگان واقعی مردم افغانستان غیرقابل قبول است و تعاملات اقتصادی و امنیتی با طالبان، امنیت منطقه‌ای و بین المللی را بی‌ثبات می‌کند و اعتبار سازمان ملل متحد را به خطر می‌اندازد.

جامعهٔ افغان‌ها در کانادا در این قطعنامه خطاب به نمایندگان کشورها تاکید کرده گفته است: "از حکومت‌داری دموکراتیک حمایت کنید، برای ایجاد یک حکومت فراگیر و دموکراتیک در افغانستان تلاش کنید و هر گونه تلاش برای عادی سازی طالبان را متوقف کنید."

قطعنامه خواستارهمچنان به رسمیت شناختن "جنایات جنسیتی" شده و از کشورها خواسته است که از ابتکارات برای به رسمیت شناختن آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت و آپارتاید به عنوان جنایات بین‌المللی حمایت کنند.

اعمال تحریم‌ها بر رهبری طالبان، مشروط کردن کمک مالی به افغانستان بر اساس تعهدات ملموس برای حمایت از حقوق بشر و اصول دموکراتیک، پابندی به ارزش‌های حقوق بشری، بازنگری ماموریت یوناما از دیگر خواست‌هایی است که در این قطعنامه برجسته شده است.

این در حالی است که برخی از زنان معترض در افغانستان، برنامه‌های اعتراضی خود را به هدف تحریم نشست دوحه در مکان‌های سربسته در کابل و برخی ولایات دیگر برگزار کرده و از عدم توجه سازمان ملل متحد و جامعۀ بین‌المللی به خواست‌های زنان و وضعیت حقوق بشری در این کشور انتقاد کردند.

انتقادها از عدم حضور زنان و فعالان مدنی در سومین نشست دوحه در حالی مطرح می‌شود که در تازه‌ترین مورد، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد گفته است که روزمیری دی‌کارلو معاون امور سیاسی و صلح این سازمان، در سومین نشست دوحه با مقام‌های طالبان دیدار می‌کند و یک روز پس از این نشست، با فعالان حقوق بشر و زنان در مورد مسایل مربوط به وضعیت بشری در افغانستان نیز صحبت خواهد کرد.

حضور نداشتن زنان و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در سومین نشست دوحه، واکنش شدید نهادهای بین‌المللی حقوق بشر را علیه ملل متحد برانگیخته و این سازمان را به نقض منشور آن متهم کرده است.