سویدن یک حامی حزب کارگران کردستان را به ترکیه مسترد می‌کند

سویدن امروز ۱۲ جون (۲۲ جوزا) توافق کرد که یک شهروند ترکیه را که از حزب کارگران کردستان حمایت کرده بود، به ترکیه مسترد کند.

این در حالی است که ترکیه به دلیل عدم استرداد اعضای این حزب حامی کرد‌ها، جلو پیوستن سویدن با پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) را گرفته است.

وزارت خارجۀ سویدن گفته است که مقامات دو کشور به روز چهارشنبه ملاقات خواهند کرد تا در مورد درخواست متوقف شدۀ سویدن به ناتو بحث کنند.

ترکیه اتهام وارد کرده است که سویدن جایگاه امنی برای تروریست‌ها است، به ویژه اعضای حزب کارگردان کردستان که انقره آنرا منحیث گروه تروریستی شناسایی کرده است.

انقره از استکهلم خواسته است تا ده‌ها تن از اعضای این حزب را که در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ ترکیه و جنگ چندین دهه‌ای جدایی طلبی دخیل بوده اند، مسترد کند.

اشرف احمد، یک مقام وزارت عدلیۀ سویدن به فرانس پرس گفت که حکومت این کشور تصمیم استرداد این شهروند ۳۵ سالۀ ترکیه را اتخاذ کرده است.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که محکمۀ عالی سویدن در ماه می، زمینۀ استرداد وی به ترکیه را مساعد کرد، جاییکه انتظار می‌رفت مدتی را در زندان به جرم قاچاق مواد مخدر سپری کند.

این مرد در سال ۲۰۱۴ در ترکیه به جرم قاچاق مواد مخدر به چهار سال و هفت ماه زندان محکوم شده بود. او سپس به قید وثیقه رها شد و به سویدن رفت، اما در آنجا در ماه اگست سال گذشته بر اساس درخواست سارنوالان ترکی بازداشت شد.

این مرد که نامی از وی گرفته نشده ادعا کرده است که دلیل اصلی این که حکومت ترکیه خواهان استرداد وی بوده است، روابط او با حزب دموکراتیک طرفدار کردها و حمایت از حزب کارگران کردستان است.

رجب طیب اردوغان، پیش از این گفته بود که سویدن نمی‌تواند بدون پذیرفتن خواست‌های ترکیه به ناتو بپیوندد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید اردوغان به سویدن: پس از سوختاندن نسخهٔ قرآن توقع نکنید از شما حمایت کنم 

ترکیه و هنگری دو عضو ناتو اند که تا اکنون درخواست سویدن برای پیوستن با ناتو را نپذیرفته اند.

به دنبال تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین، سویدن در ماه می سال ۲۰۲۲ برای پیوستن با ناتو یکجا با فنلند درخواست داد، اما تا اکنون نتوانسته است قناعت ترکیه و هنگری را حاصل کند.