دهمین سال‌روز حمله مرگبار کیمیاوی در سوریه

شماری از بازماندگان و داوطلبان دفاع ملکی سوریه که بنام "کلاه سفیدان" شناخته می‌شوند، در دهمین سال‌روز حمله کیمیاوی بر منطقه غوطه در حومهٔ دمشق، پایتخت سوریه، از قربانیان این حمله یادبود به عمل آوردند.

براساس گزارش نهاد داکتران بدون سرحد که در آن زمان سه شفاخانه را در غوطه حمایت می‌کرد، به تاریخ ۲۱ اگست سال ۲۰۱۳ در نتیجه حمله کیمیاوی شب هنگام درین منطقه صدها نفر جان باختند و هزاران نفر زخمی شدند. شبکه مدافع حقوق بشر سوریه مستقر در لندن می گوید که حدود ۱۱۰۰ نفر درین حمله جان باختند.

حکومت سوریه مرتکب این حمله شناخته شد ولی روسیه، متحد مهم سوریه، ادعا می‌کند که این حمله توسط نیروهای مخالف صورت گرفته بود تا نیروهای خارجی را در جنگ دخیل کنند.

رضاکاران مدافعین ملکی سوریه یا کلاه سفیدها پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه در مناطق تحت کنترول مخالفین حکومت سوریه به فعالیت آغاز کردند.

آنان در شهرهای عفرین، سرمده و ادلب برای یادبود از تراژیدی حمله کیمیاوی برمنطقه غوطه روی دیوارها نقاشی کردند.

تحسین الحسین یکی از داوطلبان دفاع ملکی سوریه به خبرگزاری اسوشتدپرس گفت:" ما امروز کار نقاشی دیوار ها در شهرهای ادلب،سرمده و اعزاز را شروع کردیم تا ازکشتار جمعی حمله سلاح کیمیاوی در غوطه یادبود به عمل آوریم. امروز پس از ده سال ما می‌خواهیم رژیم اسد بخاطر انجام کشتار جمعی وحشتناک در غوطه مسوول قرار داده شود و عدالت برای قربانیان تامین گردد."

ده سال بعد از این حمله، جنگ سوریه هنوز ادامه دارد و باعث بیجا شدن نصف مردم این کشور و کشته شدن هزاران نفر شده است.

عبدالرحمن سبیحا، یکی از نرسان رضاکار، می‌گوید در یک شب اگست سال ۲۰۱۳ برای آنان گفته شد که عاجل خود را به یک منطقه تحت کنترول مخالفین در نزدیکی دمشق برسانند. سبیحا می گوید به مجرد رسیدن به آنجا دید که جاده ها خاموش بودند و شهر حیثیت شهر ارواح را به خود گرفته بود.

او افزود: "در لحظات اول که به منطقه زملکا رسیدم، ساعت یک شب بود، شهر بی حس بود و چیزی تکان نمی خورد، تاریکی بود. سکوت برقرار بود و کسی نفس نمی کشید. همه ترسیده بودند و وضعیت بر آنها تاثیر گذاشته بود. نمی دانستند چی کار کنند بالا و پایین می‌رفتند، چطور روی خود را بپوشانند و حتی نمی‌دانستند که گاز سارین چی است."

عمله نجات فکر می کردند حمله معمولی هوایی است اما بعداً برای‌شان گفته شد که گاز "سارین کشنده" استفاده شده است.

یک دهه پس از آن روز، بازماندگان می گویند رویداد مرگبار آن شب هولناک تا آخر عمر در اذهان آنها باقی خواهد ماند و نگران اند که برای جنایات بشری بی شمار در جنگ ۱۳ سالهٔ سوریه تاکنون کسی مسوولیت نگرفته است.

عبدالرحمن سبیحا می‌گوید:"ما امید خود را به جامعه جهانی از دست داده ایم. برای ما هیچ کمکی نکردند... آنها به اطفال یتیم و خانواده های قربانی در جنگ کمک نکردند. و بشارالاسد را بخاطر استفاده گاز سارین و اسلحه کیمیاوی مسوول ندانستند."

ایالات متحده پس از حمله کیمیاوی در سوریه تهدید به حمله تلافی جویانه کرد اما سپس ازین کار خودداری کرد.

نیروهای حکومتی سوریه و متحدین آن منطقه شرقی غوطه را در سال ۲۰۱۸ دوباره بدست آوردند و اکثر باشندگان مخالف حکومت سوریه به جاهای دیگر تحت کنترول مخالفین نقل مکان کردند.

سبیحا نیز از آنجا به شهر عفرین در شمال ولایت حلب رفت که حال در کنترول شورشیان برخوردار از حمایت ترکیه قرار دارد و به کار خود به عنوان نرس ادامه می دهد.

حکومت سوریه استفاده از سلاح های کیمیاوی در جنگ را تکذیب می‌کند و می‌گوید که این سلا ح ها را به اساس توافقنامه سال ۲۰۱۳ ازبین برده است. از سوی دیگر با فشار های جهانی، این کشور به گروه نظارت استفاده از سلاح های کیمیاوی مستقر در هاگ نیز ملحق شد.