یک عضو مجلس تاجیکستان به اتهام طرح‌ریزی برای سرنگونی نظام بازداشت شد

سعید جعفر عثمان‌زاده، عضو مجلس نمایندگان تاجیکستان

خاور، خبرگزاری دولتی تاجیکستان از بازداشت یکی از نمایندگان مخالف حکومت به اتهام برنامه‌ریزی برای سرنگونی دولت این کشور خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این رسانه‌ دولتی تاجیکستان گزارش داده که ادارۀ سارنوالی آن کشور، سعید جعفر عثمان‌زاده، عضو مجلس نمایندگان این کشور را روز جمعه ۱۴ جون (۲۵ جوزا) سلب مصونیت و توقیف کرده است.

عثمان‌زاده متهم است که با پشتیبانی دو سازمان که آنان در تاجیکستان "سازمان‌های تروریستی" شناخته می‌شوند و فعالیت این نهادها توسط مقام‌های ارشد آن کشور ممنوع شده، کودتایی را طرح‌ریزی کرده بود.

بر بنیاد گزارش خاور، این عضو مجلس نمایندگان تاجیکستان در سپتمبر ۲۰۲۱ میلادی با یکی از رهبران "پیمان ملی تاجیکستان" دربارۀ مشارکت ۳۰۰۰ جنگجو از جماعت انصارالله، یکی از گروه‌های جهادی فعال در مرز افغانستان گفتگو کرده است.

خاور همچنان گزارش داده که این "طرح جنایتکارانه" شامل کنترول ساختمان‌های مجری قانون و ساختارهای نظامی به هدف "تسخیر تجهیزات نظامی و سرنگونی دولت از راه زور" بوده است.

ادارۀ سارنوالی تاجیکستان همچنان مدعی شده که عثمان‌زاده برای تطبیق نقشۀ سرنگونی حکومت آن کشور، از نمایندۀ یکی از کشورهای خارجی در تاجیکستان، به مبلغ ۱۰ میلیون دالر تقاضا کرده بود.

از زمان ایجاد دولت تاجیکستان در سال ۱۹۹۲ میلادی، امام علی رحمان بحیث رییس جمهور زمام قدرت را در دست داشته است.

پیش از این، گروه‌های مدافع حقوق بشر رییس جمهور رحمان را متهم به سرکوب مخالفین سیاسی کرده و گفته بودند که او همواره در تلاش بوده تا قدرت را در انحصار خود نگهدارد.

او در نخستین سال‌های حاکمیت اش شورش اسلام‎گراها را به شدت سرکوب کرده و بر اساس گزارش‌ها، طی آن ده‌ها هزار نفر کشته و زخمی شدند.
رییس جمهور تاجیکستان با مسکو روابط خوب داشته و روسیه از بیش از یک‌دهه به این‌سو در خاک آن کشور پایگاه نظامی دارد.