لینک های دسترسی

Breaking News

کابلوف: در مورد حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی با شرکای خود رایزنی نکرده‌ایم


ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان
ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان

ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گفته است که روسیه در مورد حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی با کشورهای متحد خود در آسیای مرکزی بحث و رایزنی نکرده است.

خبرگزاری تاس روسیه روز سه شنبه چهارم جون (۱۵ جوزا) از قول کابلوف نگاشت: "تا جاییکه من می‌دانم، ما این موضوع را با شرکای مان در آسیای مرکزی به بحث نگرفته ایم."

قاسم جومارت توقایف،‌رییس جمهور قزاقستان،‌ روز دو شنبه سوم جون در نشست کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی اعلام کرد که طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی در قزاقستان حذف شده است. حکومت طالبان ضمن استقبال از این اقدام،‌ ابراز امیدواری کرد که این تصمیم موجب توسعه روابط افغانستان و قزاقستان به ویژه تجارت میان دو کشور شود.

کابلوف در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات روسیه و کشورهای آسیای میانه در خصوص طالبان با هم ربط دارد،‌ به تلاش‌های اوزبیکستان اشاره کرد که "فعالانه و حتا سرسختانه" در تلاش رشد همکاری با مقام‌های کنونی افغانستان است، یا هم به گفتهٔ وی ترکمنستان که از دیر زمان در عرصه‌های مختلف با طالبان همکاری دارند.

نمایندهٔ رییس جمهور روسیه گفت که در مورد اینکه کشورهای آسیای مرکزی در مورد طالبان چه تصمیمی می‌گیرند، چیزی نمی‌داند. کابلوف هفتهٔ گذشته گفت که وزارت‌های خارجه و عدلیۀ روسیه به رییس جمهور ولادیمیر پوتین گزارش داده اند که می‌توان گروه طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه حذف کرد.

جان کربی،‌ مشاور ارتباطات امنیت ملی قصر سفید، روز سه‌شنبه ۲۸ می (هشتم جوزا) گفت که بررسی روسیه مبنی بر حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی و به رسمیت شناختن احتمالی این گروه می‌تواند ''پیام هولناک'' برای دیگر کشور‌ها بفرستد. او گفت: ''طالبان تا حالا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده اند."

نشست گروه تماس

ضمیر کابلوف گفته است که نشست مشورتی گروه تماس فارمت مسکو در مورد افغانستان به تاریخ هشتم جون در تهران برگزار خواهد شد. او گفت که نمایندگان روسیه، ایران، چین و پاکستان در نشست تهران شرکت خواهند داشت.

کابلوف گفت: "در مورد آمادگی‌ها برای نشست سوم نمایندگان ویژهٔ کشورها در امور افغانستان، با نمایندگان رهبری افغانستان و با منشی عمومی ملل متحد در دوحه صحبت کرده ایم...اما پیش از آن، ما [روسیه، ایران، پاکستان و چین] روز شنبه گردهم خواهیم آمد."

این دپلومات روسی گفت که رایزنی‌ها در نشست گروه تماس در تهران به آمادگی‌ها برای نشست سوم دوحه تمرکز خواهد داشت که قرار است به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای برگزار شود.

عضویت افغانستان در سازمان شانگهای

نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گفته است که اگر حکومت طالبان به رسمیت شناخته شود، مسکو از عضویت افغانستان در سازمان همکاری‌ شانگهای حمایت خواهد کرد.

ضمیر کابلوف با اشاره به اینکه سازمان همکاری شانگهای یک سازمان اقتصادی است، افزود: "افغانستان نیز باید اقتصاد خود را طوری نظم دهد که سایر اعضای سازمان همکاری شانگهای عضویت آن کشور را در این سازمان معقول بپندارند."

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ به هدف مبارزه با تروریزم و افراطیت در منطقه و انکشاف منطقه‌ای ایجاد شد که اکنون چین، هند، روسیه، پاکستان، ایران، قزاقستان، قرغیزستان،‌ تاجیکستان و اوزبیکستان اعضای آن اند. افغانستان در سال ۲۰۱۲ به صفت عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شد.

طالبان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شدند، اما تا کنون هیچ کشور، پیمان یا سازمان بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. اکثر کشورها به ویژه ایالات متحده تشکیل حکومت همه شمول، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها و نیز مبارزهٔ جدی طالبان با تروریستان به ویژه گروه داعش و قطع رابطه با القاعده را به عنوان پیش‌زمینه برای هرگونه تعامل سیاسی با طالبان مطرح کرده اند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری تاس روسیه استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG