طالبان و مرزبانان پاکستانی در ساحۀ مرزی خوست درگیر شدند

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از خانواده‌ها در مناطق نزدیک جنگ، خانه‌های خود را ترک کرده و به جاهای مصوون پناه برده‌اند.

منابع امنیتی گفته اند که در پی‌ جنجال روی ایجاد یک پاسگاه توسط افراد طالبان در ساحۀ مرزی زازی میدان در امتداد خط دیورند، افراد این گروه با نیروهای پاکستانی دوبار در جریان روز چهارشنبه چهارم سپتمبر (۱۴ سنبله) درگیر شده‌اند.

یک منبع امنیتی که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که درگیری پس از آن آغاز شد که افراد این گروه مصروف ایجاد یک پاسگاه در مربوطات نقطۀ صفری در بخش‌های ولسوالی زازی میدان ولایت خوست بودند.

به گفتۀ منبع، درگیری نخست حوالی ساعت ۲:۰۰ بعد از ظهر آغاز شد و به زودی پایان یافت، اما پس از چند ساعت، طالبان و مرزبانان پاکستانی در این ساحۀ دوباره درگیر شدند که این جنگ تا نیمه‌های شب ادامه یافت.

تا کنون دو طرف به گونۀ رسمی در این مورد ابراز نظر نکردند، اما برخی از رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که در این درگیری دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کرده‌اند. تا کنون در مورد وارد شدن تلفات به طالبان و مرزبانان پاکستانی گزارشی نشر نشده است.

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از خانواده‌ها در ساحات نزدیک جنگ، خانه‌های خود را ترک کرده و به جاهای مصوون پناه برده‌اند.

یک منبع امنیتی در پاکستان که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به صدای امریکا تایید کرد که این درگیری میان دو طرف در امتداد خط دیورند رخ‌داده است.

این مقام پاکستانی مدعی شد که در این درگیری، یک پاسگاه و یک تانک نظامی طالبان منهدم شده است.

طالبان و نظامیان پاکستانی در سه سال پسین، بارها در امتداد خط دیورند با هم درگیر شده که افزون بر وارد شدن تلفات به دو طرف، به غیرنظامیان نیز آسیب وارد شده است.

در آخرین مورد، در درگیری که به تاریخ ۱۲ اگست میان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان در نزدیکی تورخم به وقوع پیوست، یک زن و دو کودک افغان کشته شدند و به گفتۀ طالبان دو پوسته نظامیان پاکستانی منهدم شد.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار دوشنبه ۱۲ اگست (۲۲ اسد) با فرستادن خبرنامه‌ای به رسانه‌ها گفته بود که نیروهای مرزی طالبان می‌خواستند در ساحهٔ غورکی در نزدیکی تورخم یک پوسته را گسترش دهند که نظامیان پاکستانی برای جلوگیری از این کار دست به گلوله‌باری زدند.

پس از این درگیری، مرز تورخم برای مدت سه روز به روی رفت و آمد مسافران و کاروان‌های تجارتی مسدود شد.