لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان به طالبان: در مرز خویشتن‌دار باشید و از اقدامات بی‌دلیل اجتناب کنید


وزارت خارجه پاکستان گفته که آماده است تا هرگونه سوتفاهم در امتداد مرز را از طریق مجاری دپلوماتیک موجود حل و فصل کند.
وزارت خارجه پاکستان گفته که آماده است تا هرگونه سوتفاهم در امتداد مرز را از طریق مجاری دپلوماتیک موجود حل و فصل کند.

وزارت خارجه پاکستان با اشاره به درگیری‌های هفته گذشته در نزدیکی مرز تورخم با افغانستان، از حکومت طالبان خواسته است تا در مرز با این کشور خویشتن‌دار باشد و از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز جمعه ۱۶ اگست (۲۶ اسد) در صحبت با خبرنگارن در اسلام آباد، پایتخت آن کشور، در مورد درگیری ۱۲ اگست بین طالبان و نیروهای مرزی پاکستان در نزدیکی تورخم گفت که مرزبانان پاکستانی در دفاع از خود به تیراندازی نیروهای مرزی طالبان پاسخ متقابل دادند.

به گفته طالبان، در درگیری که به تاریخ ۱۲ اگست میان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان به وقوع پیوست، یک زن و دو کودک افغان کشته شدند و دو پوسته نظامیان پاکستانی منهدم شد.

زهرا بلوچ گفت: "ما از مقامات افغان [طالبان] می‌خواهیم که از حوصله و خویشتن‌داری کار بگیرند و در امتداد مرز افغانستان و پاکستان اقدام بی‌دلیل انجام ندهند. آنها باید این را بدانند که نیروهای پاکستانی همیشه از خاک خود دفاع خواهند کرد."

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار دوشنبه ۱۲ اگست (۲۲ اسد) با فرستادن خبرنامه‌ای به رسانه‌ها گفته است که نیروهای مرزی طالبان می‌خواستند در ساحهٔ غورکی در نزدیکی تورخم یک پوسته را گسترش دهند که نظامیان پاکستانی برای جلوگیری از این کار دست به گلوله‌باری زدند.

منابع پاکستانی در تورخم، درگیری میان دو طرف را به صدای امریکا تایید کردند. به گفتهٔ این منابع، درگیری پس از آن صورت گرفت که نیروهای مرزی طالبان بدون اطلاع قبلی به طرف پاکستانی در حال ساختن یک راهرو در امتداد مرز بودند.

بر اساس معلومات این منابع، طرف پاکستانی به نیروهای طالبان هشدار داد، اما زمانی که آنها به این هشدار توجهی نکردند و دست از کار خود برنداشتند، این نیروها برای توقف کار گلوله‌باری کردند.

به گفتۀ منابع، این درگیری تلفاتی نیز داشته است، اما آنان واضح نکردند که این تلفات به کدام جانب وارد شده است.

وزارت داخله طالبان گفته است که در جریان درگیری به دنبال پرتاپ یک راکت نیروهای پاکستانی بر منازل مسکونی در خاک افغانستان، یک زن و دو کودک کشته شدند.

پس از این درگیری، گذرگاه مرزی تورخم برای سه روز متوالی به روی هرگونه تردد بسته شد و بامداد پنجشنبه ۱۵ اگست (۲۵ اسد) این مسیر دوباره باز شد.

برخی منابع به صدای امریکا گفتند روز شنبه با کشف یک ماین در منطقه نزدیک دروازه تورخم، این گذرگاه توسط نیروهای مرزی پاکستان بسته شد. طالبان گفته اند که این مسیر برای مدت کوتاهی برای پاکسازی منطقه از خطر ماین بسته شد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت که اسلام‌آباد آماده است تا هرگونه سوتفاهم در امتداد مرز را از طریق کانال دپلوماتیک موجود حل و فصل کند.

او گفت: "مایلم متذکر شوم که روابط افغانستان و پاکستان چند وجهی است که جنبه‌های مختلف همکاری دوجانبه بین دو کشور را در بر می‌گیرد و این یک رابطه تاریخی است".

زهرا بلوچ روابط پاکستان را با حکومت طالبان خوب توصیف کرد و گفت که هفته گذشته نشستی از سوی سفارت طالبان در یکی از هوتل‌های اسلام‌آباد برای تجلیل از سومین سالگرد حاکمیت طالبان بر افغانستان برگزار شد و وزیری از کابینۀ پاکستان در این مراسم اشتراک کرده بود.

با این حال، او بار دیگر گفت که مقامات پاکستانی در مورد فعالیت گروه تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان و وجود مخفیگاه‌های این گروه در این کشور با مقامات طالبان پیاپی گفتگو کرده اند.

به گفتۀ او، اسلام‌آباد از حکومت طالبان انتظار دارد تا در برابر افراد این گروه گام‌های جدی بردارد.

حکومت طالبان هنوز به بیانیه رسمی وزارت خارجه پاکستان واکنشی نشان نداده است، اما پیش از این مقامات طالبان ادعاهای مقامات پاکستانی مبنی بر استفاده خاک افغانستان علیه آن کشور را رد کرده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، بارها گفته است که به کسی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری استفاده کند.

گروه

XS
SM
MD
LG