طالبان و نظامیان پاکستانی در تورخم درگیر شدند

طی سه سال گذشته طالبان و مرزبانان پاکستانی چندین بار با هم درگیر شده اند.

وزارت داخلهٔ حکومت طالبان می‌گوید که بعد از ظهر دوشنبه ۱۲ اگست (۲۲ اسد) در ساحهٔ مرزی تورخم ولایت ننگرهار، بین طالبان و نیروهای مرزی پاکستان درگیری به وقوع پیوست.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت این وزارت در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که نیروهای مرزی پاکستان ظهر دوشنبه در ساحه غورکی در نزدیکی تورخم در امتداد خط دیورند بر طالبان گلوله‌باری کردند که نیروهای طالبان نیز مجبور به پاسخ متقابل شدند.

به گفتۀ قانع در این درگیری دو پوسته امنیتی نظامیان پاکستانی در آن سوی خط دیورند منهدم شده است.

او نگاشته است: "منازل غیرنظامیان توسط نیروهای پاکستانی هدف قرار گرفت و یک زن و دو کودک کشته شدند. نیروهای امنیتی ما در هر شرایطی برای دفاع از خاک خود آماده اند و به هر حرکت غیرقانونی پاسخ خواهند داد."

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار با فرستادن خبرنامه‌ای به رسانه‌ها گفته است که نیروهای مرزی طالبان می‌خواستند که در ساحهٔ غورکی در نزدیکی تورخم یک پوسته را گسترش دهند که نظامیان پاکستانی برای جلوگیری از این کار دست به گلوله‌باری زدند.

دفتر روابط عامه اردوی پاکستان هنوز در مورد این درگیری تبصره نکرده است، اما منابع پاکستانی در تورخم، درگیری میان دو طرف را به صدای امریکا تایید کردند.

این منابع گفته اند که درگیری پس از آن صورت گرفت که نیروهای مرزی طالبان بدون اطلاع قبلی به طرف پاکستانی در حال ساختن یک راهرو در امتداد مرز بودند.

بر اساس معلومات این منابع، طرف پاکستانی به نیروهای طالبان هشدار داد، اما زمانی که آنها به این هشدار توجهی نکردند و دست از کار خود برنداشتند، این نیروها برای توقف کار گلوله‌باری کردند.

به گفتۀ منابع این درگیری تلفاتی نیز داشته است، اما آنان واضح نکردند که این تلفات به کدام جانب وارد شده است.

بر اساس گزارش‌ها پس از درگیری گذرگاه تورخم به روی هرگونه تردد بسته شد، اما بامداد امروز سه شنبه دوباره این گذرگاه به روی رفت و آمد باز شده است.

پس از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، در طول سه سال گذشته چندین درگیری در امتداد مرز افغانستان و پاکستان رخ داده است که علاوه بر کشته و زخمی‌شدن نیروهای دو طرف، به غیرنظامیان نیز تلفات جانی و زیان مالی وارد شده است.