طالبان: موترهایی که پیش از سال ۲۰۰۵ تولید شده باشد به افغانستان وارد نشود

وزارت مالیهٔ حکومت طالبان واردات موترهایی به افغانستان منع کرد که پیش از سال ۲۰۰۵ تولید شده است.

این وزارت روز یکشنبه ۱۶ جون (۲۷ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این تصمیم بر اساس فیصلهٔ کابینه و دستور رهبر این گروه اتخاذ شده است.

در این اعلامیه آمده است که موترهای تولید شده میان سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ که پیش از تطبیق این تصمیم وارد شده و در گمرک‌‌های افغانستان شمار آن قید شده است تا تاریخ ۲۴ ماه اسد طی مراحل خواهد شد، اما پس از این ورود این وسایط به افغانستان منع است.

وزارت مالیهٔ طالبان هشدار داده است که هیچ کسی اجازه ندارد پس از صدور تصمیم تازه این نوع وسایط را وارد کند.

از جانب دیگر، وزارت مالیهٔ طالبان گفته است که ممانعت‌ها بر صادرات وسایط تجارتی و شخصی به خارج از افغانستان رفع شده است.

در اعلامیه آمده است که صادرات وسایط تجارتی و شخصی که اسناد قانونی دارد، از حکم ریاست الوزرا مستثنا بوده و صادرات شان آزاد است.

در کنار این، حکومت طالبان گفته است که تمامی وسایط باربری که برای ترانزیت وارد خاک افغانستان می‌شوند و اسناد دارند، می‌توانند در سراسر این کشورتردد کنند.

این درحالی است که موترهای باربری حامل کالاهای تجارتی تاجران افغان روز یکشنبه سوم جون (۱۴ جوزا) با مدارک ورود موقت از طریق گذرگاه خرلاچی از افغانستان وارد پاکستان شد.

این پیشرفت جدید، بخشی از توافقنامه افزایش تجارت بین افغانستان و پاکستان است که در اواخر ماه مارچ در کابل امضا شد.

سفارت پاکستان در کابل این مدارک موقت را به رانندگان داده است که تا شش ماه مورد استفاده قرار می‌گیرد و شانزده راننده می‌توانند با آن از افغانستان به پاکستان بروند.

بر اساس این اقدام تازه، رانندگان با رسیدن به نقطۀ صفری در خط دیورند ۱۰۰ دالر حق‌العبور می‌پردازند و سپس به آنها اجازه ورود به خاک پاکستان داده می‌شود.