طالبان از تجمع اعتراضی زنان در تخار جلوگیری کردند

آرشیف -

شماری از زنان تخار که به مناسبت ۱۵ اگست، سقوط نظام جمهوریت و حاکمیت دوباره طالبان در تخار همایش اعتراضی برگزار کرده بودند، آماج یورش طالبان قرار گرفتند.

یکی از این معترضان که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، به صدای امریکا گفت که طالبان به خاطر ۱۵ اگست پوسته‌های تلاشی و گزمه را در تخار بیشتر کرده اند، اما تعدادی از اعضای جنبش اندیشه نوین تلاش کردند یک همایش اعتراضی را در گوشۀ از شهر تخار و به دور از چشم طالبان برگزار کنند.

به گفته این زن معترض، با وجود درنظر گرفتن موارد احتیاطی، باز هم طالبان آگاهی یافتند و مانع همایش آنان شدند.

او افزود: "طالبان اعتراض جاده‌ای ما را پراکنده کردند و تلاش کردند ما را دستگیر کنند، اما خوشبختانه موفق شدیم فرار کنیم."

اعضای جنبش اندیشه نوین در ولایت تخار در جریان این اعتراض شان شعار آزادی سر دادند و گفتند که زنان از تفنگ طالب هراسی ندارند.

همچنان این معترضان از سایر زنان خواستند که به روند اعتراض علیه طالبان بپیوندند.

در همین حال، جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان نیز در یک مکان سربسته همایش اعتراضی را به مناسب حاکمیت سه ساله طالبان در افغانستان برگزار کردند.

آنان از شهروندان تمامی کشورها خواستند در برابر سیاست‌های دوگانۀ دولت‌های شان در قبال طالبان بایستند و به باور معترضان تنها راه مبارزه با تروریزم محلی و جهانی همین روش است.

معترضان در قطعنامه‌ای خواهان به رسمیت شناختن "آپارتاید جنسیتی در افغانستان توسط طالبان" و نیز پیگرد "جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت" شدند که به گفتۀ آنان هر روز طالبان مرتکب آن می‌شوند.

آنان تاکید کردند که ملل متحد و نهادهای حقوق بشری دخیل در مسلۀ افغانستان، اسناد کافی برای تثبیت "جنایات طالبان" در اختیار دارند.

پیش از این شماری از زنان معترض بر وارد کردن فشارهای بیشتر بین‌المللی بر طالبان تاکید کرده و گفته بودند که جامعه بین‌المللی باید از به رسمیت شناختن حکومت این گروه جلوگیری کند.

این زنان معترض زیر چتر "جنبش زنان به سوی آزادی" روز شنبه ۱۰ اگست (۲۰ اسد) با برگزاری گردهمایی در یک مکان سربسته در کابل گفتند که طالبان در سه سال گذشته، ادارهٔ افغانستان را به گونۀ ''غيرقانونی و غاضبانه'' به دست گرفته و آنان "رژيم نامشروع خود را تنها با میل تفنگ تداوم بخشیده‌ اند".

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان دوباره مسلط شده و درسه سال از حاکمیت شان بر این کشور، محدودیت‌های زیادی بر زنان و دختران دوضع کرده اند.

تا اکنون هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و کشورهای جهان همواره به ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان و نیز احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران از سوی طالبان اصرار دارند.

اما طالبان می گویند که معیار‌های جهانی برای حکومتداری خوب را تکمیل کرده اند و جهان باید آن‌ها را به رسمیت بشناسند.