رهبر طالبان: حقوق شرعی زنان را تامین کرده ایم؛ زنان: نکرده اید

هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، می‌گوید که حقوق شرعی زنان در افغانستان تامین شده و علیه "مظالم بر آنان" اقدامات صورت گرفته است.

این در حالی است که زنان و دختران در افغانستان که با محدودیت‌های شدید مواجه اند می‌گویند که حقوق آنان نقض شده است.

‌رهبر طالبان همچنین از اجرای حدود شرعی و قضایی در افغانستان ابراز خرسندی کرده است. پس از حاکم شدن طالبان بر افغانستان، بر اساس فرمان آخندزاده، تطبیق حدود شرعی در محضر عام در افغانستان از سر گرفته شده و طالبان در نزدیک به دو سال گذشته، صدها نفر را در محضر عام شلاق زده و تا اکنون دو نفر را در محضر عام قصاص کرده اند.

آخندزاده در پیامی که به مناسب عید قربان گفت: "با حاکمیت امارت اسلامی به خاطر نجات زنان از نکاح اجباری، در بدل بد دادن آنان و سایر ظلم‌های مروج اقدامات انجام شده و تمام حقوق شرعی آنان تامین شده است. اقدامات مهم در زمینه اصلاح، حجاب و عفت زنان منحیث نیم پیکر جامعه و جلوگیری از اختلاط و سوق دادن آنان در مسیر با سعادت زندگی در سایه شریعت اسلامی انجام شده است."

رهبر طالبان همچنان گفته است که "تاثیرات منفی بی حجابی و گمراهی مربوط زنان در حال ختم شدن است".

او ادعا کرده است که با صدور فرمان شش ماده‌ای در خصوص حقوق زنان، حیثیت آنان منحیث انسان آزاد و باعزت اعاده شده و در زمینه‌های نکاح، میراث و سایر حقوق آنان تمام ادارات در راستای کمک به زنان مکلف شده اند.

این در حالی است که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ به اینسو، زنان، به استثنا سکتور‌های معارف و صحت، از کار منع شده و حتا حق رفتن به پارک‌ها، حمام‌ها و کلب‌ها ندارند و نمی‌توانند به تنهایی سفر کنند.

در کنار این، طالبان دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون‌ها را نیز به روی دختران و زنان مسدود نگهداشته اند.

یکی از باشندگان شهر کابل در واکنش به پیام رهبر طالبان به صدای امریکا گفت: "خودم حجاب می‌کنم و کار هم نمی‌کنم چون شوهرم کار می‌کند و به کار کردن من ضرورت نیست. اما دخترم چی گناه کرده، صنف شش را خلاص کرده و در کنج خانه نشسته و نمی‌تواند دیگر هم درس بخواند. نمی‌فهمم که آینده‌اش چی خواهد شد. از این موضوع رنج می‌برم."

زنان در افغانستان همواره دست به تظاهرات زده و خواهان حق کار و آموزش شده اند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید زنان معترض افغان به ملل متحد: فشارهای بیشتر و موثرتر بر طالبان اعمال شود

یکی از این زنان هفتهٔ گذشته با فرستادن ویدیویی به صدای امریکا گفت: "برای ما که زیر حاکمیت استبدادی طالبان نفس می‌کشیم، یک روز مانند سال می‌گذرد. طالبان جز این که همه روز علیه زنان به نام دین ممنوعیت و محرومیت وضع کنند، دیگر به هیچ چیزی فکر نمی‌کنند."

طالبان برخلاف تعهدات شان، محدودیت‌های مشابه دورهٔ نخست حاکمیت‌ شان را دوباره بر مردان و زنان وضع کرده اند.

ملل متحد، وضعیت زنان در افغانستان زیر حاکمیت طالبان را "اپارتاید بر اساس جنسیت" خوانده است، اما این اصطلاح تا اکنون تحت اساس‌نامهٔ روم (پیمانی که منتج به ایجاد محکمهٔ بین المللی جرایم شد) منحیث یکی از بدترین جرایم بین المللی پذیرفته نشده است.

با آنهم، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ شورای حقوق بشر ملل متحد در امور افغانستان، هفتهٔ گذشته از جامعهٔ بین المللی خواست تا "اپارتاید جنسیتی" در افغانستان را منحیث "جرم بین‌المللی" شناسایی کند و به این گونه طالبان را برای وضع محدودیت‌ها بر زنان، حسابده قرار دهد.

این کارشناس ملل متحد در جریان ارایهٔ گزارشی در مورد وضعیت افغانستان به شورای حقوق بشر ملل متحد گفت که اقدامات طالبان می‌تواند معادل "آزار و اذیت جنسیتی جرم علیه بشریت" محسوب شود.

او اضافه کرد: "تبعیض عمیق، سیستماتیک و نهادینه شده علیه زنان و دختران در محراق باور و حاکمیت طالبان نهفته است، موضوعی که نگرانی‌ها را در مورد اینکه آنان ممکن مسوول اپارتاید جنسیتی باشند، افزایش می‌دهد."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید گزارشگر ویژهٔ ملل متحد: اپارتاید جنسیتی در افغانستان باید جرم بین‌المللی پنداشته شود 

اخندزاده در پیام قبلی‌اش که به مناسبت عید فطر نشر شده بود نیز گفته بود که "در بخش تعلیمی، روند تعلیم و تربیه را در سراسر کشور گسترش داده و تربیه تمام فرزندان از مکلفیت‌های امارت اسلامی است که به خاطر پیشرفت بیشتر آن پلان‌های مؤثر روی دست می‌باشد."

یکی از زنانی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود به صدای امریکا گفت: "حجاب درست است، ما حجاب می‌کنیم، اما باید حق داشته باشیم درس بخوانیم،‌ تحصیل کنیم، داکتر، معلم و وکیل شویم. اسلام برای ما این حق را داده است و اسلام نگفته که زنان از خانه نبرایند و تحصیل نکنند. اسلام حتا انتخاب شوهر را به ما داده است و بدون رضایت ما نکاح نمی‌تواند صورت گیرد. نظامی کنونی باید هر چه زودتر مکاتب و پوهنتون‌ها را باز کند."

این در حالی است که علمای دین در افغانستان و شماری از اعضای برجستهٔ گروه طالبان نیز همواره با منع دختران از دسترسی به آموزش انتقاد کرده و با تصامیم رهبر این گروه اظهار مخالفت کرده اند.

شیر محمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان،‌ در اوایل سال جاری گفت که "علم برای زنان و مردان واجب است."

در ویدیویی که در رسانه‌ها منتشر شد، ستانکزی گفته است: "من شخصاً موافقم و همیشه در این باره صحبت کرده ام و همه دوستانم معتقدند که درهای علم نباید به روی کسی بسته شود."

اما پس از آن ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان هشدار داده گفت که در مقابل حکومت این گروه در موضوعات جنجال‌برانگیز "بغاوت" نکنند. وی منتقدین رژیم طالبان را "واجب‌القتل" خواند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید وزیر تحصیلات عالی طالبان: مخالفان نظام 'واجب‌القتل' استند