طالبان: نمایشگاه سه روزه تولیدات داخلی افغانستان در قزاقستان برگزار شد

نمایشگاه تولیدات داخلی افغانستان توسط نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان افتتاح شد.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که نمایشگاه سه روزۀ تولیدات داخلی افغانستان در قزاقستان برگزار شده و در آن ده‌ها تاجر افغان اشتراک داشتند.

این وزارت در اطلاعیه‌ای گفت که این نمایشگاه روز دوشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) در شهر آلماتا، پایتخت قزاقستان، برگزار شده و برای سه روز دیگر به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

به گفتۀ این وزارت، در این نمایشگاه بیشتر تولیدات داخلی افغانستان در ۷۰ غرفه به نمایش گذاشته شده که از این میان، ۱۲ غرفۀ آن به زنان اختصاص داده شده است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه جلب توجه مردم و مقامات قزاقستان به تولیدات داخلی و دسترسی آسان آنان به محصولات داخلی افغانستان عنوان شده است.

گفته می‌شود که میوه خشک و تازه، سبزیجات، زعفران، قالین، صنایع دستی، مواد ساختمانی و مواد خوراکه و نوشابه‌ها در میان محصولاتی است که به نمایش گذاشته شده است.

طالبان گفته اند که هیاتی به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت این گروه، به آلماتا سفر کرده و در ترکیب این هیات بخش‌های مختلف سکتور خصوصی نیز شامل است.

این وزارت به نقل از عزیزی گفته است: "راه‌اندازی نمایشگاه به افزایش روابط تجارتی و سکتوری دو کشور تاثیر مثبت می‌گذارد."

این دومین نمایشگاه "افغان – قزاق" است که در دو سال گذشته در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود و در آن ده‌ها تاجر افغان محصولات داخلی شان را به نمایش می‌گذارند.

سال گذشته نیز نمایشگاه تولیدات داخلی افغانستان در آن کشور برگزار شد و در آن زمان وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفته بود که افزون بر این، در نتیجۀ جلسات دوجانبۀ تجارتی میان سکتور خصوصی افغانستان و قزاقستان به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دالر قراردادهای مختلف امضا شد.

این در حالی است که پس از سقوط حکومت افغانستان و روی کار آمدن حکومت طالبان که تفسیر سخت گیرانه‌ای را از قوانین اسلامی بر این کشور انفاذ کرد، هیچ کشور خارجی تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

اما با گذشت سه سال از حاکمیت این گروه بر افغانستان، طالبان با کشورهای همسایه روابط نزدیک برقرار کرده و همچنان در این مدت، همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای شرق میانه و طالبان افزایش یافته است.