طالبان: صدها نفر در پروان به 'اسهالات شدید' مبتلا شده‌اند

سخنگوی والی طالبان برای پروان گفته است که در اثر این بیماری، تا کنون دو نفر جان باخته و وضعیت صحی، ۵۰ نفر دیگر وخیم گزارش شده است.

پس از آنکه مقام‌های محلی طالبان در پروان از شیوع یک "بیماری ناشناخته" در میان باشندگان ولسوالی شینواری این ولایت خبر دادند، وزارت صحت عامۀ این گروه می‌گوید که این افراد به بیماری اسهالات حاد مبتلا شده‌اند.

حکمت شمیم، سخنگوی والی طالبان برای پروان در یک پیام ویدیویی گفت که در چهار روز پسین، کم از کم ۵۰۰ نفر در این ولایت به یک بیماری ناشناخته مبتلا شده‌اند و برای درمان به شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند.

به گفتۀ شمیم تمامی این بیماران باشندگان درۀ "کفشان" ولسوالی شینواری ولایت پروان استند. سخنگوی والی طالبان برای پروان افزود که در اثر این بیماری، تا کنون دو نفر جان باخته و وضعیت صحی، ۵۰ نفر دیگر وخیم گزارش شده است.

این مقام محلی طالبان در پروان افزود که افراد مبتلا به این بیماری از "ضعف عمومی، درد شدید دست و پا، اسهالات شدید و تب بالا" شکایت دارند.

در این حال، شرافت زمان امرخیل، سخنگوی صحت عامۀ حکومت طالبان ناوقت روز چهارشنبه ۲۵ سپتمبر (چهارم میزان) گفت که برای تشخیص علت این بیماری نمونۀ خون بیماران و نمونۀ آب آشامیدنی منطقه گرفته شده و برای بررسی به مرکز فرستاده شده است.

امرخیل افزود که بررسی‌های ابتدایی آنان نشان می‌دهد که این افراد به دلیل اسهالات شدید متاثر شده و برخی از بیماران که وضعیت صحی شان وخیم بود، برای درمان به شهر چاریکار و کابل منتقل شده‌اند.

او افزود: "در حال حاضر وضعیت بیماران خوب است و هیچ مشکلی برای نگرانی وجود ندارد، وزارت صحت عامه تمام تلاش خود را دارد تا بهترین خدمات صحی را برای شهروندان خود ارایه کرده و در صورت ضرورت در مواقع عاجل رسیدگی می‌کند."

متخصصان می‌گویند که اسهال آبکی حاد می‌تواند منجر به کاهش سریع آب بدن، سوتغذیه و حتا مرگ بیماران به ویژه کودکان شود. به گفتۀ متخصصان، آب‌وهوای آلوده، غذاها، ترکاری و میوه‌های ملوث، آب‌های ناپاک و غذاهای دیرمانده یا باسی سبب می‌شود که افراد به اسهالات شدید مبتلا شود.

داکتران همواره توصیه می‌کنند که خانواده‌ها باید موارد بهداشتی چون شستن دست‌ها با آب و صابون، ضد عفونی‌کردن دست‌ها، استفاده از مواد تعقیم‌کنندهٔ ظروف، نوشیدن آب صحی یا جوشانده و شستن میوه و ترکاری با کلورین یا نمک را رعایت کنند تا از مبتلا شدن به اسهالات حاد در امان بمانند.

این در حالی است که پیش از این، سازمان جهانی صحت از افزایش واقعات اسهالات حاد در بخش‌هایی از افغانستان خبر داده و گفته بود که از ابتدایی امسال تا پایان ماه اگست، ۱۲۵هزار و ۴۷۱ مورد اسهالات شدید گزارش شده است.

بر بنیاد این گزارش، بیش از ۵۵ درصد این بیماران کودکان بوده و همچنان در جریان امسال کم از کم ۶۰ نفر جان باختند که اکثر آنان کودکان بوده‌اند.

در این گزارش آمده است: "از ابتدای سال ۲۰۲۴ در مجموع، ۱۲۵هزار و ۴۷۱ واقعۀ اسهالات شدید در ۳۴۱ ولسوالی و ۶۰ مورد مرگ ناشی از آن گزارش شده است."

سازمان جهانی صحت گفت که بسیاری واقعات اسهالات شدید در هفت ماه نخست امسال در ولایات نیمروز، پکتیا، لوگر و کابل به ثبت رسیده است.

این سازمان اضافه کرد که افزون بر دلایل دیگر، سرازیر شدن سیلاب‌ها در ماه‌های اخیر سبب آلوده شدن آب‌های آشامیدنی شده و این حوادث طبیعی شمار واقعات اسهالات در میان مردان، زنان و کودکان را افزایش داده است.