طالبان: حدود ۱۲ هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان در چهار روز بازگشتند

شماری از افغان‌های مهاجر که اکثر شان زنان و کودکان‌اند از پاکستان و ایران اخراج شده‌اند

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که روزانه هزاران مهاجر افغان از ایران و پاکستان به وطن شان برگشته و یا توسط پولیس این کشورها بازداشت و جبراً به افغانستان اخراج می‌شوند.

این وزارت روز شنبه ششم جولای (۱۶ سرطان) گفت که تنها از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ سرطان، ۱۱هزار و ۹۹۷ مهاجر از طریق مرزهای ایران و پاکستان، وارد افغانستان شده اند.

بر بنیاد معلومات وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان، در این مدت، بیش از هفت‌هزار نفر از مرز اسلام قلعۀ ولایت هرات و بیش از ۳۵۰۰ نفر از مرز "پل ابریشم" ولایت نیمروز به افغانستان برگشته و یا جبراً توسط پولیس ایران اخراج شده اند.

علاوه بر آن، طالبان گفته اند که در سه روز گذشته، بیش از ۱۳۰۰ مهاجر افغان از مرزهای تورخم و سپین بولدک وارد این کشور شده اند. به گفتۀ طالبان، در میان این مهاجران، زنان و کودکان شامل اند. مقامات طالبان گفته‌اند که کمیشنری سازمان ملل متحد در افغانستان برای بسیار این افراد کمک کرده است.

در هفته‌های اخیر روند برگشت و اخراج مهاجران افغان از پاکستان و ایران بار دیگر افزایش یافته و روزانه هزاران نفر به شمول زنان و کودکان از این کشورها اخراج و به وطن خود بازگرداننده می‌شوند.

بر اساس گزارش‌ها، بیشترین کسانی که از ایران و پاکستان اخراج و به افغانستان برگرداننده می‌شوند، فاقد مدرک بوده و آنان به گونۀ قاچاق وارد این کشورها شده بودند.

این در حالی است که در تازه‌رین مورد، سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان گفته است که تنها در جریان هفتۀ اخیر ماه گذشته میلادی، نزدیک ۷۰هزار نفر از ایران و پاکستان به افغانستان برگشت کرده اند.

بر اساس بررسی‌های این سازمان، در این مدت، ۳۷هزار و ۳۴۶ نفر از ایران و ۳۳هزار و ۴۵۲ نفر دیگر از طریق مرزهای پاکستان وارد افغانستان شده اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنان در این گزارش گفته است که در هفتۀ اخیر ماه جون، بیش از ۵۶هزار و ۵۰۰ افغان به شمول زنان و کودکان، کشور خود را ترک کرده و از طریق مرزهای زمینی وارد ایران و پاکستان شده‌اند.

این در حالی است که هفته گذشته ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفت که از اول جنوری تا پایان می ۲۰۲۴ نزدیک به ۵۹۵هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

بر اساس معلوماتی که این ادارۀ ملل متحد به تاریخ دوم جولای (۱۲ سرطان) منتشرکرد، در پنج ماه نخست سال روان میلادی، ۵۲۶.۸هزار مهاجر افغان از ایران برگشته که در مقایسه با سال گذشته ۴۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اوچا گفته است که ۴۳ درصد عودت‌کنندگان افغان از ایران را مردان، ۱۴ درصد را زنان و ۴۳ درصد دیگر را کودکان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهد. ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در این مدت برگشت ۶۷هزار و ۹۰۰ مهاجر افغان از پاکستان را ثبت کرده که در مقایسه با پنج ماه نخست ۲۰۲۳ بیش از ۴۱ درصد افزایش یافته است.

در میان برگشت‌کنندگان از پاکستان ۲۰ درصد مردان، ۲۶ درصد زنان و ۵۴ درصد نیز کودکان زیر ۱۸ سال شامل اند.