سخنگوی طالبان تظاهرات کابل را 'آشوب' و معترضان را 'آشوبگر' خواند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در واکنش به تظاهرات مردم در افغانستان به ویژه در شهر کابل گفت که این تظاهرات به معنی "آشوب" و معترضان "آشوبگر" اند.

آقای مجاهد روز سه شنبه هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله) در یک کنفرانس خبری با اشاره به تظاهرات همان روز در کابل گفت: "تظاهرات تا حال صبغۀ قانونی ندارد، هرکس اگر تظاهرات می‌کند به معنای آشوب است."

صدها زن و مرد در حالی که شعارهای "زنده باد مقاومت" و "مرگ بر پاکستان" را سر می‌دادند روز سه شنبه در جاده‌های کابل راه‌پیمایی کردند و طالبان نیز برای متفرق کردن معترضان دست به فیرهای هوایی زدند.

سخنگوی گروه طالبان گفت که دستانی در پشت کسانی وجود دارد که می‌خواهند تظاهرات را راه اندازی کنند. او گفت:"نباید بی‌وقت تظاهرات تنظیم شود و بدون قانون و بدون اجازه مردم به سرک‌ها بریزند تا نظم را مختل بسازند. ما اجازه نمی‌دهیم که کسی از نام ‌های مختلف استفاده بکند."

تظاهرات مشابهی در شماری از کشورهای دیگر جهان به شمول ایالات متحده نیز در حمایت از جبهۀ مقاومت ملی و محکوم کردن آنچه "مداخلۀ پاکستان در امور افغانستان" خوانده شده، راه اندازی شده است.

ادعا می‌شود که در جریان حملات طالبان برای تصرف ولایت پنجشیر، طیاره‌های بی سرنشین پاکستانی مواضع جبهۀ مقاومت را آماج حملات قرار داده است.

اما سخنگوی طالبان ضمن رد این ادعاها گفت: "در هیچ مسلۀ کشوری و سیاسی ما هیچ مملکتی به شمول پاکستان نه دست داشته و نه نقش داشته و نه هم ما می‌گذاریم که نقش کسی باشد...هیچ کسی چیزی را ثابت کرده نمی‌تواند که امارت اسلامی گامی را برداشته باشد که به منفعت پاکستان و به ضرر ما باشد."

در جریان کنفرانس خبری آقای مجاهد، یک خبرنگار پابندی طالبان را به آزادی بیان زیر سوال برد و گفت که در جریان پوشش تظاهرات روز سه شنبه در کابل خبرنگاران لت و کوب شدند و شخصاً کمرۀ وی شکستانده شد.

سخنگوی طالبان گفت که تظاهرات غیر قانونی بود و به آن اجازه داده نمی‌شود. او همچنین گفت که رسانه‌ها هم نباید از تظاهرات غیرقانونی تصویربرداری کرده و آن را بزرگ‌نمایی نکنند. او معترضان کابل را "آشوبگر" خواند.

در همین حال، ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبرگروه طالبان در اعلامیه‌ای به مناسبت معرفی اعضای سرپرست کابینۀ این گروه گفته است: "رسانه‌ها عنصر مهم کشور اند. ما برای آزادی، فعالیت و خوب‌شدن رسانه‌ها کار می‌کنیم و این را مکلفیت رسانه‌ها می‌دانیم که در نشرات شان؛ احکام مقدس اسلام، منافع ملی کشور و بی‌طرفی را در نظر داشته باشند."

طالبان که روز سه شنبه کابینۀ موقت شان را اعلام کردند، در صدد جلب حمایت سیاسی و مالی خارجی است، اما کشورهای خارجی گفته اند که به رسمیت شناخته شدن حکومت جدید افغانستان و فراهم آوری کمک به افغانستان منوط به عملکرد طالبان است.

کشورهای خارجی به ویژه غرب گفته اند که اگر طالبان خواستار جلب حمایت خارجی اند، باید حکومت همه‌شمول را شکل دهند، به حقوق بنیادی بشری از جمله حق آزادی بیان و حقوق زنان و دختران و حقوق اقلیت‌ها احترام بگذارند.

در اعلامیۀ رهبر طالبان همچنین آمده است "تمام امور حکومت‌داری و زندگی در افغانستان آینده، از روی قوانین مقدس شریعت" تنظیم شده و به گفتۀ وی، طالبان در "بخش حقوق بشر، حقوق اقلیت‌ها و همچنان حقوق اقشار محروم؛ گام‌های جدی و موثر در چهارچوب مقتضاهای دین مبین اسلام، بر می‌دارد."