یونیسف: آفات اقلیمی سبب بیجا‌شدن ده‌ها میلیون کودک شده است 

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) روز پنجشنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) هشدار داد که آفات طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی - سیلاب‌ها، خشکسالی‌ها، طوفان‌ها و آتش‌سوزی‌ها- از سال ۲۰۱۶ تا با ۲۰۲۱، سبب بیجا شدن ۴۳.۱ میلیون کودک شده است.

بر اساس گزارش یونیسف، این کودکان در ۴۴ کشور جهان که طوفان‌ها، سیلاب‌ها، خشکسالی‌ها و آتش‌سوزی‌ها را تجربه کرده اند، بی‌جا شده اند.

لورا هیلی، یکی از نویسند‌گان این گزارش یونیسف، گفت که بر این اساس، همه روزه حدود ۲۰ هزار کودک بیجا شده است.

بر اساس گزارش صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان، ۹۵ در صد این کودکان در اثر سیلاب‌ها و طوفان‌ها بی‌جا شده اند.

یونیسف با انتقاد گفته است که به قربانیان این آفات هیچ گونه توجه صورت نگرفته است.

این ادارهٔ ملل متحد با نشر گزارشی جزییات حکایات پردرد برخی از کودکان متاثر از آفات اقلیمی را بیان کرده است.

لورا هیلی همچنان گفته است که این معلومات تنها بخش کوچکی از این مشکل بزرگ را برملا کرده است در حالی که ممکن افراد بیشتری از این وضعیت متاثر شده باشند.

در این گزارش، از خالد عبدالاعظم، یک کودک سودانی، نقل شده که گفته است: "ما وسایل خود را به شاهراه انتقال دادیم، جاییکه ما برای هفته‌ها در آن زندگی کردیم."

قریهٔ این کودک به دلیل سیلاب‌ها تنها با قایق قابل دسترس بود.

در سال ۲۰۱۷، شماری از کودکان امریکایی شاهد سوختن تریلر شان در ایالت کالیفورنیا بود. آنان گفتند که شب‌ها از ترس خواب شان نمی‌برد.

آمار بیجا‌شدگان داخلی ناشی از آفات اقلیمی، به گونهٔ معمول سن قربانیان را محاسبه نمی‌کند.

اما یونیسف برای تجزیهٔ معلومات جمع شده و یافتن ارقام کودکان قربانی، با مرکز نظارت بیجاشدگان داخلی غیر دولتی کار کرد.

این ادارهٔ ملل متحد گفته است که سیلاب‌های که سبب افزایش سطح آب دریا ها می‌شود، ممکن در ۳۰ سال آینده، ۹۶ میلیون کودک، باد‌های تند ناشی از طوفان‌های شدید، ۱۰.۳ میلیون کودک و طوفان‌ها ۷.۲ میلیون کودک را بیجا سازد.

صندوق وجهی ملل متحد از رهبران جهان خواست تا در نشست‌های اقلیمی ما نومبر و دسمبر که قرار است در دوبی برگزار شود، روی این موضوع بحث کنند.