لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: ۱۵.۸ میلیون کودک افغان نیازمند کمک‌های بشری اند


صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) با نشر گزارشی تازه می‌گوید که ۲۹.۲ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند و از این میان ۱۵.۸ میلیون آنان کودکان اند.

این گزارش که امروز چهارشنبه ۲۷ سپمبر (پنجم میزان) نشر شد، گفته است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اگست بیش از ۸۷هزار کودک زیر پنج سال به اسهال شدید در افغانستان مبتلا شده اند و این اداره پاسخگویی به این بیماری را افزایش داده است.

گزارش با اشاره به بیماری‌های کودکان گفته است: "یونیسف پاسخ خود را از طریق امکانات بهداشتی سیار و ثابت و درمان بیش از ۶۰هزار کودک مبتلا به سوتغذیه حاد شدید افزایش داد".

این اداره ملل متحد گفته است که انتظار می رود ۸۷۵هزار کودک زیر پنج سال به درمان برای سوتغذیه حاد شدید نیاز داشته باشند.

همچنان یونیسف گفته است که زمینهٔ آموزش را در سال روان میلادی برای از بیش از ۶۸۲هزار کودک که ۶۰ در صد شان دختران اند، در صنوف جوامع محلی در ۳۲ ولایت فراهم کرده است.

گزارش گفته است که تا ماه اگست ۵۲ درصد بودجه که یونیسف فراخوان داده بود، تمویل شده، اما رقم مشخصی را از بودجه مورد نیاز بیان نکرده است.

در گزارش آمده است: "این شامل بودجه بشردوستانه انعطاف پذیر از طرف شرکای دولتی و خصوصی است که یونیسف را قادر می‌سازد تا از منابع برای پاسخگویی به نیازهای فزاینده و فوری استفاده کند".

یونیسف گفته است که با همکاری کمک‌کنندگان به فعالیت‌هایش در افغانستان ادامه می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که منابع کافی برای رفع نیازهای کودکان و جوامع در این کشور فراهم شده است.

بر اساس گزارش یونیسف یک استراتیژی زمستانی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ را برای امدادرسانی به نیازمندان تدوین کرده است که بیشتر آن مناطقی تحت پوشش این استراتیژی قرار می‌گیرند که در جریان زمستان راه‌های مواصلاتی آنها قطع می‌شود.

بر اساس این استراتیژی پول نقد برای خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود تا در طول ماه‌های سخت زمستان بتوانند نیازمندی‌های شان را فراهم کنند. یونیسف توزیع پول نقد را برای کمک به نیازمندان ایده‌آل خوانده است.

همچنان این ادارۀ ملل متحد گفته است که برای پیشبرد این پلان که ۹۲۱هزار نفر را تحت پوشش کمک‌های نقدی قرار می‌دهد، ۹۴ میلیون دالر نیاز است.

این در حالی است که روزا اوتنبایووا، رییس هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان به تازگی از کمبود بودجهٔ بشری برای افغانستان اظهار نگرانی کرده است.

اوتنبایووا روز گذشته در نشست شورای امنیت ملل متحد گفته است که از یک هفته به اینسو، طرح کمک‌های بشری برای افغانستان ۸۷۲ میلیون دالر به دست آورده است.

این کمک تنها حدود ۲۸ در صد ۳.۲ میلیارد دالری است که ملل متحد در آغاز سال برای کمک به نیازمندان از جامعه جهانی تقاضا کرده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG