طالبان: جهان افغانستان را در بخش آموزش تنها نگذارد

سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان خواستار همکاری مردم، کشورهای همسایه و جامعۀ جهانی در بخش تعلیمی این کشور شده است.

نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان، ناوقت شنبه ۳۰ اپریل ( ۱۰ ثور) گفت که خاک و نیروی بشری افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود و افغانستان یکی از اعضای "متعهد و متحد وفادار" جامعۀ جهانی است.

آقای منیر تاکید کرده است: "نگذارید که این متحد وفادار از قافله تمدن جهانی عقب بماند... از ملت عزیز خود، جامعۀ جهانی و کشورهای همسایه توقع داریم که افغانستان را در بخش تعلیمی تنها نگذارند، افغانستان متمدن، مصوون و آراسته به علم به نفع هر کس است."

این مقام طالبان در حالی خواستار همکاری و کمک جامعۀ جهانی و مردم افغانستان در بخش آموزش شده است که در بیش از هشت ماه گذشته، حکومت این گروه به دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ رفتن به مکتب را نداده است، در حالی که قبلاً متعهد شده بود که به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران باز خواهد شد.

سرپرست وزارت معارف در پیام عیدی‌اش هیچ اشاره‌ای به بازشدن مکاتب دختران نکرد، اما گفت که تربیۀ نسل باسواد، متمدن و تعلیم یافته، از اولویت‌های کاری حکومت طالبان است.

اخیراً سازمان حفاظت از کودکان (Save the children) گفت که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که در ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب دختران توسط طالبان، حدود ۸۰ درصد از دانش‌آموزان دختر در این کشور از آموزش محروم شده اند.

این سازمان به تاریخ ۲۱ اپریل (اول ثور) در گزارشی گفت که از میان ۱.۱ میلیون دانش‌آموز دختر، ۸۵۰ هزار تن آنان در حال حاضر به مکتب نمی‌روند.

چاپ و توزیع کتب درسی

سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان در بخشی دیگر پیامش به چاپ و توزیع کتب درسی مکاتب اشاره کرده و گفته است که این وزارت تصمیم دارد تا برای تمام مردم خدمات "متوازن و معیاری" آموزشی را فراهم کند.

به گفتۀ منیر، توزیع هفت میلیون جلد کتاب درسی در شهر کابل و ولسوالی‌های پایتخت به پایان رسیده است و توزیع شش ملیون جلد کتاب درسی در مکاتب هفت ولایت جریان دارد.

او گفته است: "تقریباً پنج میلیون جلد کتاب درسی که برای مکاتب هفت ولایت دیگر اختصاص داده شده است، در حالت رسیدن از کشور چین است و برای ۱۹ ولایت متباقی به تعداد ۲۱ میلیون جلد کتاب در نظر گرفته شده است که در هندوستان زیر چاپ بوده و در آینده نزدیک پروسه چاپ، انتقال و توزیع آن تکمیل خواهد شد."

این در حالی است که طی دو دهۀ گذشته کمبود کتاب درسی در مکاتب افغانستان از معضلات اصلی دانش‌آموزان بوده است. پیش از این در بخش اعظم از مکاتب، دانش‌آموزان تمامی مضامین درسی را در اختیار نداشتند و مجبور بودند که از بازار تهیه کنند.

استخدام آموزگاران

آمار وزارت معارف حکومت طالبان نشان می‌دهد که همین اکنون نزدیک به ۲۵۰هزار آموزگار مصروف آموزش در مکاتب اند که از این میان، حدود ۱۰۰هزار آن را زنان تشکیل می‌دهد.

نورالله منیر گفته است که پروسۀ استخدام آموزگاران مرد و زن از طریق رقابت آزاد در مرکز و ولایات جریان دارد.

هنوز مشخص نیست که طی هشت ماه گذشته حکومت طالبان چه تعداد از آموزگاران زن و مرد را استخدام کرده و به چه تعداد دیگر نیاز است.

صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) گفته است که معاش ماهوار حدود ۲۰۰هزار معلم را در افغانستان پرداخته و نیز به هدف ادامۀ آموزش دختران افغان، ۳۵ میلیون جلد کتاب درسی برای مکاتب این کشور فراهم کرده است.