فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی با لوی درستیز اردوی پاکستان دیدار کرد

مایکل اریک کوریلا، فرمانده نیروهای مرکزی ایالات متحده طی سفری به پاکستان با سید عاصم منیر، فرمانده اردوی پاکستان دیدار کرد.

دفتر روابط عامۀ اردوی پاکستان روز دوشنبه ۲۴ جولای (دوم اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که علاوه بر موضوعات مورد علاقه، دو مقام نظامی وضعیت امنیتی منطقه و همکاری‌های امنیتی بین دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در اعلامیه آمده است: "هر دو مقام بر تمایل خود برای توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها تاکید کردند".

اردوی پاکستان گفته است که جنرال کوریلا از موفقیت پاکستان در مبارزه با تروریزم و برقراری صلح و ثبات در منطقه قدردانی کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، اردوی ایالات متحده در حال حاضر از برخی پایگاه‌های نظامی پاکستان برای طیاره‌های بی‌‌سرنشین خود جهت نظارت بر افغانستان استفاده می‌کند.

پاکستان این گزارش‌ها را به گونۀ رسمی تایید نکرده است، اما مقام‌های حکومت طالبان بارها مدعی شده اند که طیاره‌های بی‌‌سرنشین امریکایی از پاکستان وارد حریم هوایی افغانستان می‌شوند.

این مقام ارشد نظامی ایالات متحد در حالی به پاکستان سفر کرده است که حملات گروه‌های مسلح بر نظامیان پاکستانی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، در سال روان میلادی، ۴۰۰ نفر به دلیل درگیری‌ها کشته شده اند که اکثریت شان نظامیان پاکستانی بودند. مسوولیت بیشتر این حملات را تحریک طالبان پاکستان "تی‌تی‌پی" به دوش گرفته است.

پس از افزایش حملات تروریستی، اردوی پاکستان از مقامات طالبان خواست تا از فعالیت‌های "تروریستانی" که با عبور از مرز به آن کشور حملات را انجام می‌دهند، جلوگیری کنند.

اردوی پاکستان به تاریخ ۱۴ جولای (۲۳ سرطان) با نشر خبرنامه‌ای گفت: "چنین حملاتی قابل تحمل نیست و نیروهای امنیتی پاکستان پاسخی موثر خواهند داد".

مقامات پاکستانی می‌گویند که شواهدی به دست آورده اند که بیانگر پیوستن شبه نظامیان طالبان افغانستان با جنگجویان طالبان پاکستانی است.

در اعلامیه اردوی پاکستان آمده است: "نیروهای مسلح پاکستان به شدت نگرانی پناهگاه‌های امن و آزادی فعالیت تحریک طالبان پاکستان در افغانستان استند".

حکومت طالبان این ادعای مقامات اردوی پاکستان را رد کرده است. دفتر معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، روز پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) در اعلامیه‌ای گفته است که مولوی عبدالکبیر در دیدار با نماینده ویژۀ پاکستان در امور افغانستان بار دیگر به او اطمینان داد که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

در این اعلامیه آمده است: "ما امنیت پاکستان را منفعت خود می‌دانیم و ناامنی در پاکستان را ضرر خود می‌دانیم و به عنوان یک همسایه مسلمان خواهان جنگ و ناامنی در پاکستان نیستیم، از این رو اجازه نمی‌دهیم کسی از خاک ما علیه پاکستان استفاده کند".

بر اساس اعلامیه، مولوی عبدالکبیر به آصف درانی گفته است که به عنوان کشوری که طعم تلخ جنگ‌ها را دیده است، به پاکستان مشوره می‌دهد که صلح را به جای جنگ ترجیح دهد.