سفیر چین: محمولۀ کمک‌های بشری اضطراری به زودی به افغانستان می‌رسد

آرشیف، پیش از این نیز چین برای نیازمندان افغان برنج توزیع کرده است

جاو شینگ، سفیر چین در افغانستان می‌گوید که اولین محموله کمک‌های بشری اضطراری کشورش به زودی وارد کابل می‌شود.

او امروز چهارشنبه اول می (۱۲ ثور) با نشر پیامی در ایکس گفته است که ارزش این محموله ۱۰۰ میلیون یوان (معادل بیش از ۱۳ میلیون دالر) است که از چین حرکت کرده است.

او گفته است که بیجینگ در مقابله با چالش‌های بشردوستانه در کنار افغانستان خواهد بود.

این کمک‌های چین در حالی برای افغانستان بارگیری شده است که سفیر این کشور در اواسط ماه جنوری در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان تعهد کرده بود که کشورش برای مهاجرین برگشت‌کننده افغان ۱۰۰ میلیون یوان چینی کمک خواهد کرد.

جاو شینگ در آن زمان گفته بود که این کمک‌ها با هماهنگی حکومت طالبان برای رفع نیازمندی‌های عودت‌کنندگان افغان استفاده خواهد شد.

او گفته بود که چین می‌خواهد در روشنایی اصول سیاست خارجی خود روابط با افغانستان را به گونه‌ای ادامه دهد که در آن منافع دو طرف تضمین شود.

اگرچه چین هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما از جمله کشورهایی است که روابط نزدیک با طالبان دارد.

این کشور اعتمادنامه سفیر طالبان را در بیجینگ پذیرفته و سفارت افغانستان را نیز به دپلوماتانی که از سوی طالبان معرفی شده، تحویل داده است. همچنان چین اولین کشوری است که سفیر خود را رسماً به حکومت طالبان معرفی کرد.

باوجود تلاش‌های حکومت طالبان برای جلب سرمایه‌گذاری چین به ویژه در بخش معادن، چین تا کنون در افغانستان سرمایه‌گذاری هنگفت نکرده است.

از سوی دیگر همانند سایر کشورهای همسایه افغانستان، چین نیز از گسترش افراط‌گرایی در افغانستان به ویژه حضور جنگجویان اویغور نگرانی دارد.