نخستین محمولهٔ کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شد

لاری مملو از کمک‌های اضطراری هنگام عبور از گذرگاه مرزی رفح که قرار است به مردم نوار غزه انتقال شود

یک کاروان متشکل از ۲۰ لاری هلال احمر مصر مملو از کمک های بشردوستانه مانند غذا، دارو و آب، روز شنبه ۲۱ اکتوبر (۲۹میزان) از طریق گذرگاه رفح که زیر کنترول مصر است، وارد نوار غزه که در محاصره قرار دارد، شد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، روز شنبه در نشست صلح قاهره گفت که این لاری‌ها باید به اسرع وقت و به صورت مصوون از مصر به غزه انتقال یابد.

گوتیرش همچنین از مقامات مصر به خاطر نقش آن کشور در راستای فراهم‌آوری تسهیلات برای انتقال کمک‌ها سپاسگزاری کرد.

اما گوتیرش گفت: "مردم غزه به تعهدات بسیار بسیار زیاد و تحویلدهی کمک‌ها نیاز دارند. ما بدون وقفه کار می‌کنیم تا همه جناح‌های دخیل قادر به انجام این کار شوند."

ده‌ها لاری مملو از کمک‌های بشردوستانه از چندین روز به اینسو در گذرگاه رفح منتظر باز شدن سرحد بودند، تا برای بیش از دو میلیون جمعیت نوار غزه کمک‌های بشری فراهم شود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته است که
"یک کاروان کمک های بشردوستانه به هدف کاهش وخیم شدن بحران انسانی صبح امروز با موفقیت از سرحد رفح عبور کرد و وارد غزه شد. از شرکای ما در مصر و اسراییل، همراه با سازمان ملل متحد، به خاطر تلاش های شان در تضمین تحویلدهی مصوون این محمولهٔ‌ حیاتی قدردانی می‌شود."

مارتین گریفیتس، مسوول کمک‌های بشری ملل متحد،‌ با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این کمک‌ها توسط هلال احمر مصر و سازمان ملل متحد فراهم شده است.

او گفت که انتقال این کمک‌های بشری تصویب شده و قرار است به کمک ملل متحد به هلال احمر فلسطین تحویل داده شود.

این نخستین کاروان کمک‌ها است که از زمان آغاز حملات به تاریخ هفتم اکتوبر به اینسو اجازه ورود به نوار غزه را کسب کرده است.

پس از حملۀ حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل که منجر به کشته شدن حدود ۱۴۰۰ نفر در اسراییل شد، نیروهای اسراییلی حملات هوایی انتقامجویانه را بر غزه آغاز کردند که تا اکنون به گفتهٔ وزارت صحت غزه، ۴۳۸۵ نفر کشته برجا گذاشته است که شامل ۱۷۵۶ کودک می‌باشند.

مقامات اسراییل همچنین گفته اند که در حملهٔ حماس دست‌کم ۴۲۰۰ نفر زخمی شده اند و حماس بیش از ۲۰۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفته است.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده چهارشنبه گذشته در جریان سفر خود به تل ابیب توافق کرد تا کمک‌های محدود به غزه فراهم شود، اما اجرای آن به تاخیر افتاد، زیرا سازمان ملل متحد با مصر، اسراییل و ایالات متحده برای روشن کردن شرایط و محدود کردن محدودیت‌های اعمال شده برای این کمک‌ها همکاری می‌کرد.

برنامه جهانی غذا گفته است که سه لاری شامل این کاروان، مربوط این سازمان می‌شود که مجموعاََ ۶۰ تن مواد غذایی حاوی آرد، گندم و مکرونی می‌شود. برنامهٔ جهانی غذا ملل متحد همچنین گفته است که ۹۳۰ تن مواد غذایی اضطراری آن در گذرگاه رفح یا نزدیک آن ذخیره شده است تا به اسرع وقت به غزه انتقال داده شود.

سازمان جهانی صحت نیز گزارش داده است که چهار لاری مملو از ادویه که شامل دوا‌های بیماریهای مزمن و سایر لوازم طبی می‌شود، به سمت غزه در حال حرکت است.