پارلمان آلمان قانون سختگیرانه‌تری را برای پناهجویان تصویب کرد

مجلس نمایندگان آلمان

مجلس نمایندگان آلمان روز جمعه ۱۸ اکتوبر (۲۷ میزان) در حالی قوانین سرختگیرانه‌تر را بر پناهجویان و مهاجرین تصویب کرد که برلین پس از دستاوردهای اخیر انتخاباتی جناح راست افراطی، رویکرد سخت‌گیرانه‌تری در قبال مهاجرت روی دست گرفته است.

این قانون تصویب شده، مزایای پناهجویانی را که قبلاً در سایر کشورهای اتحادیه اروپا ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است اخراج شوند، لغو می‌کند.

این اقدام همچنین پناهندگانی را که به طور موقت به کشور خود بازمی‌گردند، متاثر می‌سازد و طبق قانون حق خود را برای دریافت حمایت در آلمان از دست خواهند داد.

این قانون سختگیرانهٔ پناهجویان در آلمان همچنین مهاجرینی را هدف قرار می‌دهد که با انگیزه یهودی‌ستیزی یا همجنس‌گرا‌هراسی مرتکب جرم می‌شوند.

قوانین جدید توسط حکومت آلمان در ماه اگست در پاسخ به یک حمله مرگبار با چاقو در جشنواره‌ای در شهر زولینگن در غرب آلمان، ارایه شد.

در حملهٔ ۲۳ اگست در یک جشنواره در شهر زولینگن آلمان سه نفر کشته و چهار نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

فرد مظنون یک مرد ۲۶ ساله سوری است که گمان می رود با گروه دولت اسلامی یا داعش ارتباط داشته است. مقامات آلمان تلاش کردند تا وی را از آن کشور اخراج کنند، اما موفق نشدند.

این اقدام پارلمان آلمان، قوانین سخت‌گیرانه‌تری را در مورد حمل چاقو را نیز معرفی می‌کند و به پولیس اختیارات گسترده‌تری برای تحقیقات می‌دهد.

با آنکه قانونگذاران در مجلس نمایندگان این قانون را تصویب کرده‌اند،‌ این قانون برای اجرایی شدن باید از سوی مجلس سنای آن کشور نیز به تصویب برند. مجلس سنای آلمان قرار است روز جمعه در مورد تصمیم بگیرد.

این اقدام در حالی روی دست گرفته شده است که یک سال به انتخابات سراسری آن کشور باقی مانده است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت احزاب ضد مهاجرین در حال افزایش است. این وضعیت حکومت آلمان را زیر فشار شدید قرار داد تا در برابر پناهجویان و مهاجران رویکرد سخت‌گیرانه‌تری روی دست بگیرد.

یک سال پیش از این، محدودیت‌های وضع شده بر پناهجویان سبب انتقاد‌ها در حکومت ایتلافی متشکل از سوسیال‌دموکرات‌ها به رهبری اولاف شولتز، صدراعظم آلمان،‌ سبزها، و حزب دموکراتیک ‌آزادی (FDP‌) مواجه شد.


پس از بحث‌های داخلی، قانون اصلاح شد تا برای کودکان استثنا قایل شود و حمایت‌ها تنها در مواردی لغو شود که امکان اخراج عملاً وجود داشته باشد.

قوانین جدید و سخت‌گیرانه‌تر نشان‌دهنده تغییر در نگرش آلمان نسبت به مهاجرت به آن کشور است. این تغییر تقریباَ ۱۰ سال پس از آن روی دست گرفته شده است که آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان، در سال ۲۰۱۵ مرز‌های کشورش را به روی پناهندگان باز کرد.


این تغییر بازتابی از روندی در سراسر اروپا است که در آن احزاب راست افراطی در حال کسب حمایت بیشتری استند و نگرش‌ها نسبت به مهاجرت در کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا دشوارتر می‌شود.


یک روز پیش از این،‌ رهبران اتحادیه اروپا خواستار تصویب فوری قوانین جدیدی برای افزایش تعداد و سرعت بازگشت مهاجران شدند.