لینک های دسترسی

Breaking News

نامۀ سرگشادۀ فعالان به ملل متحد: از اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان جلوگیری کنید


کاروان مهاجران افغان پس از خروج اجباری از پاکستان (عکس آرشیف)
کاروان مهاجران افغان پس از خروج اجباری از پاکستان (عکس آرشیف)

شماری از فعالان جامعۀ مدنی، فرهنگیان و فعالان حقوق زن به شمول زنان معترض مقیم ایران از ادامۀ اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران و پاکستان ابراز نگرانی کرده و در یک نامۀ سرگشاده به انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، خواستار توقف این روند شده‌اند.

آنان روز پنجشنبه ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) گفته‌اند که بسیاری از شهروندان افغانستان به دلیل ترس طالبان به کشورهای منطقه به ویژه ایران و پاکستان پناه برده اند، اما اکنون در معرض اخراج اجباری از این کشورها قرار دارند.

در این نامه آمده است: "پناهجویان افغانستانی که سال‌ها در ایران، در فضای مشحون از ترس و بدون حمایت قانونی زیسته‌اند، نه‌تنها از حقوق اولیه خود محروم شده‌اند، بلکه با بی‌عدالتی‌ها، تبعیض نژادی و رفتارهای توهین‌آمیز و تحقیرکننده مواجه بوده‌اند. این شرایط طاقت‌فرسا، آثار ویرانگری بر سلامت جسمی و روانی آن‌ها داشته و زندگی بسیاری از آنان را به بحران کشانیده است."

فعالان در این نامه از منشی عمومی ملل متحد خواسته اند که این سازمان باید بر حکومت‌های ایران و پاکستان فشار وارد کرده و مانع اخراج جبری مهاجران افغان شود.

این مهاجران افغان همچنان از عدم رسیدگی به مشکلات شان توسط نهادهای بین‌المللی به شمول کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت انتقاد کرده و گفته اند که این نهادها در حل مشکلات اساسی مهاجران کوتاهی کرده‌اند.

ایران در روزهای اخیر، روند اخراج جبری مهاجران را از این کشور افزایش داده و بر اساس گزارش‌ها روزانه صدها نفر را از بخش‌های این کشور بازداشت و دوباره به افغانستان می‌فرستد.

از سوی دیگر، محدودیت‌ها بر پناهجویان افغان در ایران، نیز رو به افزایش نهاده است. تصاویری در رسانه های اجتماعی، نانوایی‌ها را نشان می‌دهد که در آن لوحه‌های مبنی بر عدم فروش نان به افغان‌ها نصب شده است و در آن از جریمه و برخورد قانونی در صورت عدم رعایت این قانون، هشدار داده شده است.

دو روز پیش نیز شماری از خبرنگاران افغان در ایران گفته اند که با ادامه بازداشت مهاجران افغان، آنان در معرض اخراج از این کشور قرار دارند.

این خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای که به دلیل هراس از طالبان به ایران فرار کرده و در آن‌جا گیرمانده‌اند، در یک تجمع دادخواهانه، از نهادهای بین‌المللی خواسته‌ ا‌ند که به وضعیت آنان توجه کرده و به روند پذیرش آنان در کشورهای سوم رسیدگی کنند.

این در حالی است که پیش از این، مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران، در اولین کنفرانس خبری‌اش گفته بود که تهران تمام مهاجران فاقد مدرک را "محترمانه" به کشورهایشان باز می‌گرداند.

ایران، میزبان چهار و نیم میلیون مهاجر و پناهجوی افغان است که برای فرار از چند دهه جنگ و بیکاری در افغانستان به ایران متواری شدند.

ابراهیم رضایی، عضو مجلس شورای اسلامی ایران، به تاریخ ۱۳ سپتمبر گفت که پولیس ایران می‌خواهد در آیندۀ نزدیک بیش از دو میلیون "شهروند غیرقانونی" را اخراج کند.

طبق معلومات رسانه حکومتی ایران، پناهجویان افغان، ۹۰ درصد تمام شهروندان خارجی را در ایران تشکیل می‌دهند و اکثر آنان بدون داشتن اسناد تثبیت هویت وارد ایران می‌شوند.

افزون بر این، بیش از ۷۰۰ هزار پناهجوی افغان که در پاکستان به سر می‌بردند، پس از تصمیم اسلام‌آباد مبنی بر اخراج مهاجران فاقد اسناد، از پاکستان وارد ایران شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG