رانا ثناالله: حکومت طالبان اعضای تی‌تی‌پی را از خط دیورند به مناطق دیگر می‌فرستد

وزیر داخله پاکستان می‌گوید که حکومت طالبان پیشنهادی را به وی ارایه کرده است که بر اساس آن، اعضای مسلح تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) از مناطق نزدیک خط دیورند به مناطق دورافتادۀ داخل افغانستان منتقل می‌شوند.

رنا ثناالله، وزیر داخله پاکستان، در گفتگو با بخش اردوی صدای امریکا، هدف این پیشنهاد را جلوگیری از دسترسی اعضای تحریک طالبان پاکستان به مناطق مرزی بیان کرد.

او گفت که حکومت طالبان این پیشنهاد را دو ماه قبل به وی سپرده است، اما طالبان تا اکنون به این اظهارات وزیر داخله پاکستان پاسخ رسمی نداده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، نیز در گفتگو با بخش دیوۀ صدای امریکا از این پیشنهاد ابراز بی‌خبری کرده است.

اما عبدالکبیر، سرپرست و معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان، به تاریخ ۲۵ می در نشستی در کابل، بدون نام بردن از کشور و گروهی، گفته بود که رهبر طالبان به وی هدایت داده است که اتباعی که با کشورهای شان مشکل دارند، باید از مرزهای افغانستان با این کشورها عقب کشیده شوند.

او گفت: "امیرالمومنین [رهبر طالبان]دستورات اکیدی دادند که در برخی از مرزهای آن کشورهایی که با مردم خود مشکل دارند، آن مرزها را به گونه‌ای بسازیم که بتوانیم آن مردم را به عقب برگردانیم، مرزها باید کنترول شود تا از جانب ما کسی آسیب نبیند."

این مقام طالبان گفت که حکومت این گروه به توافقنامۀ دوحه متعهد است و افزود "هیچکس نمی‌تواند ثابت کند که کسی با اجازه حکومت طالبان به پاکستان رفته عملیاتی را انجام داده است، یا به چین، تاجیکستان یا اوزبیکستان رفته است."

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، ماه گذشته در سفرش به پاکستان گفت که حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان باید مشکلات خود را از طریق گفتگو حل کنند.

وزیر داخلۀ پاکستان در حالی از پیشنهاد حکومت طالبان برای انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستان از نوارمرزی افغانستان با پاکستان به مناطق دوردست پرده می‌دارد که تلاش‌های صلح حکومت طالبان بین پاکستان و تحریک طالبان پاکستان هنوز نتیجه‌ای نداده است.

پس از شکست مذاکرات صلح، تحریک طالبان پاکستان مسوولیت حملات مسلحانه در برخی مناطق آن کشور را بر عهده گرفته است.

وزیر داخلۀ پاکستان گفت که با اعزام جنگجویان تحریک طالبان پاکستان که در مناطق مرزی این کشور با افغانستان مستقر استند، به مناطق دور از مرز، دسترسی ستیزه‌جویان به مناطق مرزی بین دو کشور محدود خواهد شد.

رنا ثناالله در مورد این پیشنهاد جزییات نداد و همچنان نگفت که این افراد تحریک طالبان پاکستان به کدام مناطق افغانستان اعزام خواهند شد.

وزیر داخلۀ پاکستان به نقل از طالبان گفت که حکومت این گروه از تحریک طالبان پاکستان حمایت نمی‌کند. اوهمچنان افزود: "پاکستان تقصیر این وضعیت را بر دوش طالبان افغانستان نمی‌اندازد، اما بدون شک این نقطه ضعف آنهاست."

پیش از این، خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، نیز گفته بود به نظر می‌رسد که حکومت طالبان از گروه تحریک طالبان پاکستان فاصله گرفته است.

اخیراً تحریک طالبان پاکستان مسوولیت بسیاری از حملات تروریستی در داخل پاکستان را بر عهده گرفته است. در این حملات صدها نفر کشته و زخمی شدند.