بنیت: جامعه بین المللی در تعامل با طالبان به حقوق بشر اولویت دهد

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، برای جلوگیری از بدترشدن وضعیت بشری در افغانستان طی دو سال گذشته و امید دادن به افغان‌ها، خواستار اقدامات فوری جامعه بین المللی شده است.

ریچارد بنیت ناوقت پنجشنبه ۲۹ فبروری (۱۰ حوت) هنگام ارایه گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در افغانستان در پنجاه‌ و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنیو، گفت که عملکرد طالبان، زنان و دختران از زندگی عادی به حاشیه رانده شده اند.

او گفت: "زنان و دختران از زندگی عامه حذف شده اند؛ مخالفت‌های مسالمت‌آمیز تحمل نمی‌شود؛‌ خشونت و تهدید خشونت برای کنترول مردم و گسترش هراس توام با فرهنگ معافیت از مجازات به کار برده می‌شود."

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد افزود که این اقدامات در کنار بحران اقتصادی و انسانی باعث نفی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم افغانستان شده است.

به گفتۀ بنیت، اعدام‌ها در محضر عام و استفاده از مجازات بدنی توسط طالبان و گزارش‌های موثق از قتل‌های غیرقانونی، ناپدید شدن و شکنجه مخالفان رژیم وجود دارد. او تایید کرده است که سایر جوامع همانند هزاره‌ها با تبعیض و به حاشیه رانده شدن از جامعه روبرو اند.

ریچارد بنیت در گزارش خود به شورای حقوق بشر ملل متحد، نقض فزاینده حقوق زنان و دختران را برجسته کرد که شامل اجرای خشن مقررات آنچه طالبان آنرا حجاب می‌نامند، می‌شود.

او تبعیض جنسیتی سیستماتیک و گسترده در افغانستان را بی‌سابقه خواند و گفت که اکنون وضعیت به سطحی رسیده که آزار و اذیت جنسیتی را می‌توان به عنوان "آپارتاید جنسیتی" توصیف کرد. بنیت افزود که معلومات بیشتر را در این باره در گزارش ماه جون سال روان میلادی منتشر خواهد کرد.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد در گزارش خود به موضوع آموزش، تحصیل و کار دختران و زنان نیز پرداخته است. بنیت گفت: "من عمیقاً نگران ممنوعیت آموزش برای زنان و دختران بالاتر از صنف ششم و ممنوعیت کار برای زنان شاغل در سازمان‌های غیرحکومتی و ملل متحد استیم."

بنیت وضعیت خطرناک حقوق بشر کودکان و جامعه هم‌جنسگرایان را در افغانستان و نیز بازداشت خودسرانه فعالان و خبرنگاران به دلیل استفاده از حقوق شان را در این گزارش برجسته کرده است.

او گفته است که ترس از بازداشت خودسرانه و در برخی موارد ناپدید شدن اجباری توسط طالبان، فضای فعالیت مدنی افغانستان را که به سرعت رو به بسته‌شدن است، بیشتر محدود کرده است.

این کارشناس شورای حقوق بشر ملل متحد گفت: "من در نگرانی بسیاری از افغان‌ها شریکم که با وجود این تحولات نگران‌کننده، به نظر می‌رسد بخش‌هایی از جامعه بین‌المللی به سمت عادی‌سازی روابط با مقامات طالبان به پیش می‌رود."

او افزود که بسیار مهم است تا جامعه بین المللی ثابت کند که عادی‌سازی به بهبودهای قابل توجهی در حقوق بشر از جمله وضعیت زنان و دختران نیاز دارد، اما او تاکید کرد که در غیر این صورت، پیامی نگران‌کنندۀ در مورد تعهد آنها به زنان در همه جا ارسال می‌شود.

بنیت از جامعه بین المللی خواست تا برای حقوق بشری مردم افغانستان در کنار آنان بایستند. او گفت که تحقیقات محکمۀ بین‌المللی جرایم در حال انجام است و او امیدوار است که از راه‌های دیگر پاسخگویی استفاده شود.

بنیت گفت: "کشورهای عضو کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان دارای اختیار استند که به دلیل عدم رعایت کنوانسیون علیه افغانستان در محکمۀ بین‌المللی عدالت اقدام کنند. من کشورهای عضو را تشویق می‌کنم که این مسیر قانونی را برای به آزمون کشیدن این تخطی‌ها در نظر بگیرند."

او همچنان از طالبان خواست که برای داشتن یک افغانستان در صلح با خود و همسایگان خود، "سابقه حقوق بشر خود را بهبود بخشند" چون به گفتۀ وی "حقوق بشر سنگ بنای صلح پایدار و طولانی مدت است."

طالبان تا اکنون در رابطه به گزارش تازۀ گزارشگر شورای حقوق بشر ملل متحد واکنش نشان نداده اند، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت این گروه، قبل از نشر این گزارش، در شبکۀ ایکس، نگرش سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در جهان را زیر سوال برد و گفت که از موضوع حقوق بشر در افغانستان سو استفاده می‌شود.