رهبر طالبان به زیردستانش: از احکام و دستورات حکومت انتقاد نکنید

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان از زیردستانش خواسته است که از احکام و دستورات حکومتی انتقاد نکنند و به کسی نیز اجازۀ انتقاد را ندهند.

برخی مقامات طالبان نوار صوتی بخش‌هایی از سخنرانی منسوب به هبت‌الله آخندزاده را در شبکه‌های اجتماعی نشر کردند که ظاهراً روز چهارشنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) در دیدار با منسوبین نیروهای ویژۀ طالبان در قندهار بیان کرده است.

رهبر طالبان خطاب به زیردستانش گفته است که از انتقاد آشکار بر حکومت این گروه در محضر عام خودداری کنند.

او گفته است: "حرف اولم این است که احکامی از سوی امارت (حکومت طالبان) صادر می‌شود، از آن حمایت کنید، اگر کسی در برابر آن دیدگاه منفی نشان می‌دهد، اجازه ندهید، جنبه‌های مثبت احکام و فرمان‌های امارت (حکومت طالبان) را بیان کنید، منفی آن را بیان نکنید، دشمن از آن سواستفاده می‌کند."

او به مقامات حکومت‌ طالبان مشوره داده است که اگر کسی بر یکی از آنان انتقاد دارد، باید رو در رو مساله را مطرح کند.

این در حالی است که سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان،‌ قبلاً مقامات ادارهٔ کنونی طالبان را به ''انحصار قدرت" متهم کرده و گفته بود که وضعیت کنونی "قابل تحمل" نیست.

همچنان قبلاً شیر محمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، گفته بود که اگر اوامر رهبران طالبان مطابق شریعت نباشد، اطاعت از آن واجب نیست.

رهبر طالبان همچنان تاکید کرده است که مقامات این گروه باید جلو تبلیغات علیه حکومت را بگیرند، چون به گفتۀ او کسانی در لباس‌های گوناگون بر قوانین و عملکرد حکومت طالبان اعتراض می‌کنند و می‌خواهند که آن را بدنام کنند، وحدت و نظام طالبان را از بین ببرند.

حقوق زنان

رهبر طالبان در سخنرانی‌اش با اشاره به حقوق زنان، بار دیگر فرمان شش‌ ماده‌ای خود را تکرار کرده و گفته است که در حکومت طالبان تمام حقوقی که در نظام‌های قبلی به زنان داده نشده، داده می‌شود.

او گفته است که با زنان با زور برخورد نشود، از مهریۀ آنان چشم‌پوشی نگردد، بیوه‌ها با جبر به نکاح وادار نشوند، به زنان میراث داده شود و حقوق زنان ضایع نشود. اما هبت‌الله آخندزاده، در سخنانش به حقوق آموزش، تحصیل و کار دختران و زنان هیچ اشاره‌ای نکرده است.

رهبر طالبان در حالی از حقوق زنان صحبت کرده که اخیراً دختران و زنان به اتهام "بدحجابی" در شهرهای بزرگ افغانستان توسط نیروهای امنیتی و منسوبین امر به معروف و نهی از منکر این گروه بازداشت شده اند.

سازمان ملل متحد، نهادهای مختلف حقوق بشری و برخی شخصیت‌های سیاسی افغانستان توقیف ده‌ها دختر و زن جوان از سوی ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان به اتهام "بدحجابی" در جاده‌های کابل و سایر شهرها را محکوم کرده و خواستار رهایی آنان و توقف این بازداشت‌ها شده اند.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، آموزش و تحصیل دختران و زنان را در مکاتب متوسطه و لیسه و دانشگاه‌ها ممنوع کرده اند.

علاوه بر این، حکومت طالبان کار زنان را در تمامی نهادهای دولتی به استثنای بخش‌های آموزشی و صحی و نیز در سازمان‌های غیردولتی و دفاتر ملل متحد منع کرده است.

رهبر طالبان تاکنون به درخواست‌های مستمر جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشر در مورد آموزش و تحصیل دختران و زنان و رفع ممنوعیت کار زنان، پاسخ مثبت نداده است. اما شماری از مقامات طالبان گفته اند که ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران و زنان در افغانستان دایمی نیست.