لینک های دسترسی

Breaking News

قمی: همسایگان بستهٔ پیشنهادی سازنده‌ای را به افغانستان ارایه کنند


حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل می‌گوید که در دیدار با مقامات پاکستان روی برخی مسایل در خصوص افغانستان توافقاتی صورت گرفت.

کاظمی قمی که به اسلام‌آباد رفته، گفته است که با جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه حکومت سرپرست پاکستان و آصف‌علی خان درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان و سایر مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

او ناوقت دوشنبه ۱۵ جنوری (۲۵ جدی) در شبکه اجتماعی ایکس، سفرش به پاکستان را "تلاش‌های منطقه‌ای ایران برای کمک به مردم افغانستان" خوانده است.

این دپلومات ارشد ایرانی گفته که در این ملاقات‌ها تاکید کرده اند که صلح و ثبات منطقه وابسته‌ به صلح و ثبات در افغانستان است و آنچه به گفتۀ او می‌تواند به برقراری این صلح کمک کند، "ابتکارات منطقه‌ای با محوریت کشورهای همسایه افغانستان" است.

قمی گفته است: "در این چارچوب، با همتایان پاکستانی توافق کردیم کشورهای همسایه افغانستان هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان را تشکیل داده و بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت سرپرست افغانستان ارایه کنند."

به گفتۀ قمی، گروه تماس و دستورکار آن قابل گسترش خواهد بود و این گروه به نگرانی‌های کشورهای همسایه افغانستان، منطقه و جامعه بین‌المللی در مورد افغانستان، می‌تواند در قالب یک "دستورکار مشخص با جدول زمانی منطقی" و به صورت گام به گام پاسخ دهد.

وزارت خارجهٔ پاکستان نیز روز دوشنبه ۱۵ جنوری در یک پیام در شبکهٔ ایکس نگاشته است که در دیدار میان جیلانی و قمی بر "تعهد پاکستان به یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات و ضرورت افزایش همکاری برای ثبات منطقه" تاکید شد.

توافق روی ایجاد گروه تماس و ارایه پیشنهادات به حکومت طالبان در حالی صورت می‌گیرد که ایجاد حکومت همه‌شمول متشکل از تمام اقوام و جریان‌های سیاسی از خواست‌های اساسی کشورهای همسایه افغانستان به شمول ایران و پاکستان است.

اما طالبان چنین خواستی را مداخله در امور داخلی افغانستان خوانده و مقامات این گروه بارها مدعی شده اند که حکومت طالبان فراگیر است.

مذاکرات امنیتی ایران - پاکستان درباره وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان، به ویژه فعالیت گروه‌های تروریستی که تهدیدی برای جهان و منطقه است، روز دوشنبه آغاز شد.

در حال حاضر، پاکستان و ایران درباره وضعیت افغانستان و حفظ روابط دپلوماتیک قوی با این کشور نگرانی مشترکی دارند.

ایران و پاکستان با آنکه روابط نسبتاً خوب با حکومت طالبان دارند، اما همچنان از تهدیدهای تروریستی احتمالی از خاک این کشور نگران اند.

سفر این هیات ایرانی به پاکستان و گفتگو درباره امنیت منطقه در حالی صورت می‌گیرد که واقعات تروریستی اخیراً در ایران و پاکستان افزایش یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG