ماموریت دیبرا لاینز در افغانستان به پایان رسید

ماموریت دیبرا لاینز، نمایندهٔ ویژهٔ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان به پایان رسید.

خانم لاینز به تاریخ ۲۳ اپریل ۲۰۲۰ میلادی کار خود را به عنوان نماینده سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان آغاز کرده بود.

خانم لاینز امروز پنجشنبه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) در بیانیهٔ تودیعی‌اش به مردم افغانستان گفته است که ماموریت وی در افغانستان‌به دلیل جنگ و همه‌گیری کروناویروس با چالش‌هایی مواجه بود.

او‌ سقوط نظام جمهوری و حاکمیت دوبارهٔ طالبان را هنگام ماموریت‌اش تجربه‌ای غیرمنتظره در زندگی خود توصیف کرد.

خانم لاینز افزود که پس از توافق دوحه، استراتیژی سازمان ملل متحد این بود که تمام تلاش خود را برای اجرای پروسه صلح در دوحه انجام دهد که یکی از آنها توافق بین جمهوریت و طالبان در مورد حکومت موقت بود و طالبان نیز در آن مشارکت داشته باشند.

او گفت: "موفقیت این تلاش‌ها می‌توانست توافق بین جمهوریت و طالبان بر سر تشکیل یک دولت موقت باشد که طالبان نیز شامل آن می‌بود، اما از شمولیت گسترده‌تر جمهوریت و همچنین دستاوردهای حقوق بشری، مدنی، سیاسی و زنان محافظت می‌نمود. ثابت گردید که این غیرممکن است و جمهوریت حتی قبل از خروج آخرین نیروهای بین‌المللی سقوط کرد."

خانم لاینز افزود که حکومت طالبان در افغانستان مشکلات جدیدی ایجاد کرده است که بزرگترین آن بحران شدید اقتصادی در زمستان بود.

رییس نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان با اشاره به محدودیت‌های طالبان بر دختران در افغانستان گفت که فکر نمی‌کرد میلیون‌ها دختر در این کشور از آموزش محروم شوند.

او‌ گفت: "منحیث یک زن بسیار دردناک‌تر است که خواهران افغان خود را در شرایطی که هستند رها می‌کنم. با این حال، من متقاعد شده‌ ام که بهترین امید در یک استراتیژی تعامل است که به مقامات حاکم نشان می‌دهد سیستمی که زنان، اقلیت‌ها و افراد با استعداد را مستثنی می‌سازد، دوام نخواهد آورد و در عین حال امکان ایجاد یک سیستم وجود دارد که هم همه شمول و هم اسلامی باشد."

دیبرا لاینز یک دپلومات کانادایی است که به شمول افغانستان در کشورهای مختلف کار کرده است.

خانم‌ لاینز در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ سفیر کانادا در افغانستان بود و قبل از ریاست یوناما سفیر کشورش در اسراییل بود.

سازمان ملل متحد از اواخر ماه می ۱۹۸۰ میلادی در افغانستان حضور سیاسی، حقوق بشری، بشردوستانه و توسعه ای داشته است.