شاهراه سالنگ به روی موترهای تیزرفتار باز شد

وزارت فواید عامهٔ حکومت طالبان می‌گوید که شاهراه سالنگ به دلیل برفباری و توفان‌های شدید مسدود شده بود، حوالی ساعت ۸:۰۰ صبح امروز یکشنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) دوباره باز شد.

محمداشرف حق‌شناس، سخنگوی این وزارت، در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که این مسیر اکنون به روی رفت و آمد موترهای تیزرفتار باز است.

او گفته است: " ضخامت برف در ساحات مختلف متفاوت است؛ در سالنگ شمالی ۵۴ سانتی متر و در سالنگ جنوبی از ۶۴ تا ۱۳۹ سانتی‌متر می‌رسد. وزارت فواید عامه از هموطنان عزیز و رانندگان جهت مصوونیت شان تقاضا می‌نماید که هنـگام عبور از این شاهراه ضمن مجهز بودن با وسایل و تجهیزات زمستانی از احتیاط کامل کار گرفته و به رهنمایی موظفین سالنگ‌ها توجه نمایند."

این در حالی است که ۳۰ ولایت افغانستان طی دو روز گذشته شاهد برفباری و باران بود. این برفباری سبب مسدودشدن برخی راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌ها با مراکز ولایات نیز شده است.

محمد عبدالله جان، رییس اطلاعات و ارتباط عامه وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان، روز شنبه در یک پیام ویدیویی گفت که راه‌های برخی ولسوالی‌ها در بدخشان، دایکندی و بامیان با مراکز این ولایات مسدود شده است.

عبدالله جان افزود: "پاک کاری این مسیرها با همکاری وزارت فواید عامه، انکشاف دهات و مردم جریان دارد."

این مقام طالبان افزود که برای رسیدگی به حوادث احتمالی، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، طرحی را ترتیب کرده که در حال تطبیق است. به گفتۀ او، مواد خوراکی و غیرخوراکی بر اساس آمار نیازمندان در ولایات جابجا شده است تا در صورت برور حوادث به موقع رسیدگی شود.

بر اساس گزارش اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد "اوچا" زمستان امسال در افغانستان در مقایسه با سال‌های دیگر نسبتا خشک و گرم است.

این اداره هشدار داده است که بدون بارش باران و برف، افغانستان ممکن است خشکسالی بسیار شدیدی را تجربه کند که عواقب آن بسیار مخرب خواهد بود.