هیات طالبان به رهبری متقی برای اشتراک در سومین نشست مجمع ترانس هیمالیا به چین رفت

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان می‌گوید که هیاتی به رهبری امیرخان متقی، سرپرست این وزارت، برای اشتراک در سومین نشست مجمع ترانس هیمالیا به ایالت شی ژانگ چین رفته است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت، روز سه شنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این سفر به دعوت رسمی چین صورت گرفته است.

او نگاشته است: "در این مجمع بحث‌هایی در مورد همکاری‌های اقتصادی، روابط منطقه‌ای و تغییرات ایکولوژیکی بین کشورهای اطراف کوه‌های هیمالیا انجام می‌شود."

تکل افزوده است که امیرخان متقی و هیات همراهش با وزیر خارجه چین و نمایندگان سایر کشورها نیز دیدارهای دوجانبه خواهند داشت.

این در حالی است که امیرخان متقی جمعۀ گذشته ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان) در نشست فارمت مسکو در شهر کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان فدراتیف روسیه، از حکومت چین برای فرستادن سفیر جدید به افغانستان تشکری کرد.

طارق فرهادی، کارشناس امور سیاسی و روابط بین‌الملل، می‌گوید که سفر متقی به چین برای افغانستان گامی مثبت است، چون به باور او، خطر به انزوا رفتن کامل افغانستان وجود دارد.

فرهادی گفت: "در این انزوای که [افغانستان] می‌رود، تمام روابط خارجی‌اش را پاکستان اجرا می‌کند؛ این یک خطر کلان است؛ پس بهتر است که خود وزیر خارجه سرپرست به چین برود و روابط با چین از راه پاکستان نباشد."

به باور فرهادی، چین در تعامل با طالبان برخی خواست‌هایی نیز دارد که یکی از آنها حضور شبه‌نظامیان ترکستان شرقی در افغانستان است. به گفتۀ فرهادی، حکومت طالبان، شبه‌نظامیان این گروه را از مرز با چین دور کرده است.

طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ در افغانستان دوباره قدرت را به دست گرفتند، اما هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

جامعه بین المللی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان، رعایت حقوق بشر از جمله حقوق زنان، دختران، اقلیت‌های مذهبی و قومی و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی را شرط قرار داده است.