طالبان عکاس ایرانی را آزاد کردند و به سفارت ایران سپردند

خبرگزاری تسنیم ایران می‌گوید که حکومت طالبان محمد حسین ولایتی، عکاس این خبرگزاری، را پس از نزدیک به یک هفته حبس در زندان آزاد کرده و به سفارت ایران در کابل تحویل داده است.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه ۲۶ اگست (چهارم سنبله) گزارش داد که محمد حسین ولایتی، جمعه شب به سفارت ایران در کابل تحویل داده شده است.

به گفتۀ این خبرگزاری، شنبۀ گذشته ولایتی حین بازگشت به ایران توسط طالبان بازداشت شد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران، روز جمعه در شبکۀ ایکس گفت که تلاش‌های فشرده دپلوماتیک و کنسولی برای بازگرداندن عکاس خبرگزاری تسنیم جریان دارد.

او گفته بود: "امیدوارم ایشان در ساعات آینده تحویل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل شود."

طالبان و مقامات ایرانی در مورد دلیل بازداشت این عکاس ایرانی چیزی نگفته اند. این عکاس ایرانی توسط نیروهای امنیتی طالبان در میدان هوایی کابل بازداشت شده بود.

برخی از نهادهای حامی خبرنگاران افغانستان از بازداشت محمدحسین ولایتی، ابراز تاسف کرده و از حکومت طالبان خواستند تا هر چه زودتر این عکاس ایرانی را آزاد کند.

حکومت طالبان این عکاس ایرانی را در حالی آزاد کرده است که ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای افغان از جمله مرتضی بهبودی، روزنامه‌نگار افغان - فرانسوی، همچنان در بازداشت طالبان به سر می‌برند.

طالبان چهار روز قبل، دومین خبرنگار از میان سه خبرنگار افغان را که در ولایت قندهار بازداشت کرده بودند، آزاد کردند، اما خبرنگار سومی هنوز هم در زندان طالبان است.

خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان، هفتۀ گذشته در برنامه حسابدهی به ملت گفت که هیچ خبرنگاری به دلیل فعالیت رسانه‌ای بازداشت نشده است.

او گفت: امارت اسلامی [حکومت طالبان] هیچ خبرنگاری را به دلیل فعالیت خبرنگاری‌ وی بازداشت نکرده، البته برخی خبرنگاران جدا از کار خبرنگاری شان بازداشت شده اند."

خیرخواه گفت که پرونده‌های این خبرنگاران به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده است تا به آنها رسیدگی شود.

در این حال، سازمان گزارشگران بدون مرز نیز به تاریخ ۱۶ اگست (۲۵ اسد) با اشاره به بازداشت خبرنگاران در گزارشی گفت که سوابق تخطی‌ها از حقوق دسترسی به اطلاعات "ترسناک" است و رژیم طالبان مسوول آن است.

همچنان این سازمان، وضعیت خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان را پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در دو سال اخیر رو به نابودی است.

در این حال، بر اساس معلومات مسوولین نهادهای حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان، طی دو سال گذشته حدود ۷۰ در صد نهادهای رسانه‌ای افغانستان از فعالیت باز مانده و کارمندان این رسانه‌ها یا متواری شده و یا با مشکلات شدید اقتصادی و بی‌کاری دست و گریبان اند.

تحلیلگران و ناظران رسانه‌ای افغانستان می‌گویند طی دو سال گذشته، آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها در افغانستان با رکود و چالش‌های جبران ناپذیر مواجه بوده است.

به باور خبرنگاران و تحلیلگران که وضعیت رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان را تحت نظر دارند، رسانه‌های افغانستان و آزادی بیان تحت حاکمیت طالبان با رکود بی‌پیشینه و محدودیت‌های روزافزون مواجه بوده و خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای عمده ترین صدمات را در این جریان متحمل شده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که خبرنگاران در افغانستان زیرنام "شریعت" تحت تعقیب سیستماتیک طالبان قرار دارند.