طالبان: مهاجمی که بر سفارت پاکستان گلوله‌باری کرده بود، بازداشت شد

حکومت طالبان از بازداشت فردی که جمعۀ گذشته بر سفارت پاکستان گلوله‌باری کرده بود، خبر داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، امروز دوشنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) با نشر تویتی گفته است که فرد بازداشت شده شهروند یکی از کشورهای خارجی است و عضویت گروه داعش را دارد.

او افزوده است: "تحقیقات نشان داد که این حمله به طور مشترک توسط داعش و بغاوتگران سازمان‌دهی شده است."

طالبان مشخص نکرده اند که فرد بازداشت‌شده شهروند کدام کشور است و چگونه و از کجا توسط افراد این گروه بازداشت شده است.

اما قوماندانی امنیه طالبان در کابل پیش از این تایید کرده بود که یک فرد مظنون با دو میل اسلحه از محل حمله بازداشت شده است.

گروه دولت اسلامی یا داعش روز شنبه سوم دسمبر (۱۲ قوس) مسوولیت حمله بر سفارت پاکستان در کابل را به عهده گرفت. در بیانیهٔ گروه داعش که توسط گروه اطلاعاتی سایت (SITE) به نشر رسیده، آمده است که این گروه "به سفیر مرتد پاکستان و محافظانش حمله کرده است."

محمد صادق، نمایندۀ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان، دیروز گفت که کشورش ادعای گروه داعش دربارۀ حمله بر سفارت در کابل را به ‌گونۀ مستقل و در مشورت با طالبان بررسی می‌کند.

او گفت که این حمله یادآور تهدیدی است که تروریزم ‌آنرا در مقابل صلح و ثبات در افغانستان و منطقه ایجاد می‌کند. به گفتۀ نمایندۀ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان، نیاز است تا به گونۀ مشترک در برابر این تهدید اقدام شود.

در اثر گلوله‌باری روز جمعه بر سفارت پاکستان در کابل که شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، آنرا "تلاش برای ترور" سفیر این کشور خواند، یک محافظ امنیتی این سفارت زخمی شد.

ساعاتی پس از حمله، وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفت که هرگز اجازه نخواهد داد که عوامل "بدخواه" امنیت نمایندگی‌های دپلوماتیک در کابل را تضعیف کنند.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز ناوقت روز جمعه با وزیر امور خارجۀ پاکستان در مورد این حمله تلیفونی صحبت کرد.

کارشناسان به این نظر اند که حمله بر سفارت پاکستان در کابل، سنجیده شده و به هدف تیره ساختن روابط پاکستان و طالبان انجام شده است.

اسدالله ندیم، کارشناس امور سیاسی و نظامی، به صدای امریکا گفت: "اگر هر دو طرف کمی سختگیری کنند نسبت به موضع‌گیری‌های شان، می‌تواند که بسیار سرد شود روابطی گرمی که میان اسلام‌آباد و کابل وجود دارد و یا اینکه کاملاً بگسلد و آیندۀ روابط طالبان و پاکستان را مشخص می‌کند."

به گفتۀ آقای ندیم، پاکستان بعد از این حمله استراتیژی خود را نسبت به طالبان و برخورد خویش با طالبان پاکستانی که "تحت حمایت طالبان افغانستان استند" تغییر می‌دهد.

سید نورالله راغی، دپلومات پیشین افغان، مدعی است که پاکستان در سیاست خارجی‌اش همواره از گروه‌های تندرو به عنوان ابزار کار گرفته و اطمینان دارد که این گروه‌ها همیشه در کنترول این کشور خواهد بود.

اما آقای راغی افزود که حملۀ اخیر پیام واضح به اسلام‌آباد است که همواره گروه‌های تندرو تحت کنترول پاکستان نخواهد ماند و می‌تواند به یک چالش جدی برای این کشور مبدل شود.

این دپلومات پیشین در رابطه به پیامد این حمله بر روابط طالبان با پاکستان افزود: "در چنین حملاتی عمق روابط پاکستان با طالبان آسیب جدی نخواهد دید، اما پاکستان در راستای سیاست کلی خود در افغانستان به هیچ وجه طالبان مقتدر و طالبانی که بتواند بر تمام افغانستان کنترول کامل و یکه‌تاز داشته باشد...آن را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و به صلاح خودش نمی‌داند."

حملۀ روز جمعه بر سفارت پاکستان در منطقه کارته پروان کابل با واکنش‌های گسترده‌ای از داخل و خارج افغانستان مواجه شده است، از جمله ایالات متحده امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد این حمله را به شدت محکوم کردند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، و عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نیز این حمله را نکوهش کردند.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست سال گذشتۀ میلادی، این دومین حمله بر یک نهاد دپلوماتیک در کابل است. قبل از این، در پنجم ماه سپتمبر سال روان میلادی در نزدیکی سفارت روسیه در کابل حمله‌ای انفجاری به وقوع پیوسته بود که در آن ده نفر، به شمول دپلومات‌های روسی، کشته شدند.