طالبان: نگرانی سازمان همکاری‌ شانگهای با 'درک واقعیت‌ها' قابل حل است

به دنبال نگرانی برخی اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای از وضعیت جاری در افغانستان، حکومت طالبان گفته است که این نگرانی‌ها قابل حل است.

روز گذشته در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای برخی کشورها از جمله هند و پاکستان، نسبت به وضعیت در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از اعضای این پیمان خواستند که برای جلوگیری از تهدیدهای برخاسته از افغانستان اقدام شود.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در واکنش به این نگرانی‌ها روز چهارشنبه پنجم جولای (۱۴ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفت: "نمایندگانی از هر زبان، نژاد و گرایشی در امارت اسلامی حضور دارند و نگرانی‌های کشورهای عضو با درک واقعی واقعیت‌ها قابل حل است".

همچنان وزارت خارجۀ حکومت طالبان از برگزاری نشست‌های همچون سازمان همکاری‌های شانگهای استقبال کرده و آن را زمینه‌ای برای ایجاد هماهنگی در خصوص امنیت منطقه و گسترش همکاری‌ها خوانده است.

اما در اعلامیۀ این وزارت آمده است: "افغانستان که عضو ناظر است حضور نماینده‌اش را در این نشست‌ها حق مسلم خود می‌داند و غیاب وی مانعی برای هماهنگی همه‌جانبه به منظور جلوگيري از ناامنی و توقف قاچاق مواد مخدر است".

به باور وزارت خارجۀ طالبان رساندن کمک‌های بشری و عملی‌کردن پروژه‌های بنیادی به ایجاد تسهیلات و همکاری متقابل منطقه نیاز دارد.

وزارت خارجۀ طالبان تاکید کرده است که در نشست بعدی سازمان همکاری شانگهای که در قزاقستان برگزار می‌شود، باید زمینۀ حضور نمایندۀ حکومت این گروه فراهم شود.

این در حالی است که نرندرا مودی، صدر اعظم هند، روز گذشته در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای هشدار داد که افغانستان "مبنای گسترش بی‌ثباتی" است.

مودی گفت: "وضعیت افغانستان بر امنیت همه‌ٔ ما به گونهٔ مستقیم تاثیر گذاشته است. نگرانی و توقعات هند در مورد افغانستان، نگرانی مشترک کشورهای سازمان همکاری شانگهای است. برای رفاه مردم افغانستان ما باید به گونهٔ مشترک کار کنیم."

مودی بدون ذکر نام هیچ کشوری گفت که برخی از کشورها از دهشت افگنی فرامرزی به نفع خویش استفاده می‌کنند. او تاکید کرد که از خاک افغانستان نباید برای راه اندازی حملات دهشت‌افگنی در کشور های همسایه استفاده شود.

در این نشست مجازی، شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، خواستار "بازنگری فوری" بین‌المللی در تعامل با طالبان شد. او افزود که جامعهٔ بین المللی در قبال افغانستان بی‌حرکت باقی مانده و این پالیسی باید به گونهٔ فوری تغییر کند.

شریف گفت: "جامعهٔ بین المللی باید به گونهٔ معنادار با حکومت موقت افغانستان تعامل کند تا گام‌های بعدی برداشت شود. به همین ترتیب، حکومت موقت افغانستان باید گام‌های مستحکمی بردارد تا تضمین کند که از خاک این کشور برای فعالیت‌های تروریستی هیچ گروهی استفاده نمی‌شود."

حکومت طالبان در افغانستان، در طول حدود دو سال گذشته بر کار، آموزش و تحرک زنان و دختران محدودیت‌های شدید وضع کرده اند و با وجود تقاضاهای بین المللی، به شمول کشورهای اسلامی، این محدودیت‌ها را نه تنها سهل نکرده و بلکه از آن دفاع نیز کرده است.