سوزاندن قرآن در استکهلم؛ طالبان هرگونه فعالیت سویدن را در افغانستان متوقف کرد

سلوان مومیکا در روز اول عید قربان یک نسخۀ قرآن را در برابر بزرگترین مسجد جامع شهر استاکهلم، پایتخت سویدن آتش زد

در واکنش به سوزاندن قران در سویدن، حکومت طالبان فعالیت‌های تمامی نهادهای سویدنی را در افغانستان تا زمانی متوقف کرد که این کشور از مسلمانان عذرخواهی کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز سه‌شنبه ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که تمام نهادها در افغانستان مکلف اند که این دستور را فوراً اجرا کنند.

سلوان مومیکا، یک مرد ۳۷ ساله عراقی مقیم سویدن، در روز اول عید قربان یک نسخۀ قرآن را در برابر بزرگترین مسجد جامع شهر استکهلم، پایتخت سویدن، آتش زد که منجر به خشم مسلمانان شد.

در اعلامیه گفته شده است:‌ "تا زمانی که از این عمل شوم از مسلمانان طلب عفو نشود، امارت اسلامی به توقف تمامی فعالیت‌های کشور سویدن در افغانستان امر می‌دهد".

همچنان حکومت طالبان از سایر کشورهای مسلمان خواسته است که تعامل خود را با سویدن در برابر این اقدام این کشور بازنگری کنند.

سفارت سویدن مانند سایر کشورهای اروپایی در حال حاضر در کابل بسته است. با این حال، کمیتهٔ سویدن، یک سازمان غیرحکومتی سویدنی از ۳۵ سال به این طرف در زمینه آموزش، صحت و سایر امور انسانی به افغان‌ها کمک می‌کند.

کمیته سویدن در وبسایت خود نوشته است که این کمیته از طریق برنامه‌های آموزشی به ۸۷ هزار کودک افغان فرصت آموزش را فراهم می‌کند و خدمات بهداشتی را از طریق کلینیک‌ها و شفاخانه‌ها برای نزدیک به دو میلیون نفر در سال ارایه می‌دهد.

همچنان این کمیته در حال اجرای برنامه بازتوانی افراد دارای معلولیت در افغانستان است. در حال حاضر، این کمیته ۶۰۰۰ کارمند دارد که توسط ۳۰۰۰ اهداکننده در سویدن تامین مالی می‌شود.

پیش از این، عربستان سعودی سفیر سویدن در ریاض را برای محکومیت این حادثه احضار کرده بود.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گفت که وزارت امور خارجهٔ آن کشور سفیر سویدن را احضار کرد تا از دولت سویدن بخواهد که "تمام اقداماتی را متوقف کند که در تضاد با تلاش‌های بین‌المللی در جهت گسترش ارزش‌های مدارا، اعتدال و رد افراط‌گرایی است و احترام متقابل در روابط بین مردم و دولت‌ها را تضعیف می‌کند."

همچنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران،‌ روز یکشنبه دوم جولای (۱۱ سرطان) گفت که کشورش در اعتراض به سوختاندن نسخه‌ای از قرآن از فرستادن سفیر جدید خود به آن کشور اجتناب خواهد کرد.

وزیر خارجهٔ ایران در تویتی نوشته است: "علی‌رغم پایان مراحل اداری، فعلا روند اعزام سفیر به سویدن به علت اقدام دولت این کشور در صدور مجوز جسارت به ساحت قرآن‌کریم متوقف شد."

با آنهم امیرعبداللهیان مشخص نکرده است که اعزام سفیر ایران به سویدن تا چه زمانی به تعویق افتیده است.