لینک های دسترسی

Breaking News

مرد هالندی به خاطر پاره کردن نسخهٔ قرآن محاکمه می‌شود


شماری از معترضان در لبنان پرچم هالند و سویدن را به آتش کشیدند
شماری از معترضان در لبنان پرچم هالند و سویدن را به آتش کشیدند

یک مرد هالندی که در ماه جنوری در هاگ نسخه‌ای از قرآن را پاره کرده بود، به تاریخ دهم اگست در محکمه حضور خواهد یافت و با اتهامات اهانت به مسلمانان مواجه خواهد شد.

سارنوالان هالندی گفته اند که ایدوین واگنسویلد، ۵۴ ساله، رهبر گروه ضد اسلامی در هالند،‌ قرآن را با کتاب "مبارزهٔ من" هتلر تشبیه کرده بود.

سارنوالان در ماه اپریل گفتند که علیه این شهروند هالند که در آلمان زندگی می‌کند، تحقیقات جنایی را آغاز کرده اند.

دفتر لوی سارنوالی هالند گفت که تصمیم گرفته است واگنسویلد را به تاریخ دهم اگست سال جاری به محکمه احضار کند.

با آنهم، سارنوالان گفته اند که پاره کردن نسخهٔ قرآن در هالند به دلیل قانون تحمل از انتقاد علیه ادیان، جرم نیست.

اما سارنوالان گفته اند که اظهارات واگنسویلد می‌تواند تحت "اهانت گروهی" قرار بگیرد که بر اساس قانون هالند عمل قابل مجازات است. بر اساس این قانون، اهانت عمدی به گروهی از مردم به دلیل دین یا باور شان، جرم است.

در صورت اثبات جرم، فرد مظنون حد اقل یک سال زندانی یا ۹۰۰۰ یورو جریمهٔ نقدی خواهد شد.

رسانه‌های هالندی گزارش داده اند که واگنسویلد نسخه‌ای از قرآن را پاره کرده و سپس روی آن پا گذاشت و گفت: "قرآن یک کتاب فاشیستی است... پیروان آن هم عقیدهٔ هتلر اند."

پس از آن واقعه، ترکیه سفیر هالند را در این کشور احضار کرد. به دنبال آن صدها نفر در هاگ در اعتراض به نفرت علیه مسلمانان راهپیمایی کردند.

هفتهٔ گذشته، یک مهاجر عراقی،‌ نسخه‌ای از قرآن را در مقابل مسجد عمدهٔ استکهلم، پایتخت سویدن، به آتش کشید.

حکومت سویدن این عمل را اجازه داده بود و این امر سبب خشم کشورهای اسلامی شد و ترکیه تهدید کرد که جلو عضویت سویدن در پیمان انتلاتیک شمالی (ناتو) را خواهد گرفت.

گریت وایلدر، عضو پارلمان هالند که مخالف اسلام است، در سال ۲۰۱۶ به جرم تعصب محکوم شد. او علیه شهروندان مراکشی که در هالند زندگی می‌کنند، صحبت کرده و قرآن را با کتاب هلتر تشبیه کرده و خواهان منع آن شده بود.

هفتهٔ گذشته سازمان همکاری اسلامی مستقر در عربستان سعودی با تشکیل نشست اضطراری از ۵۷ عضو خویش خواست تا برای جلوگیری واقعهٔ سوختاندن نسخهٔ قرآن اقداماتی را روی دست گیرند.

برخی از معلومات این مطلب از گزارش فرانس‌پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG