نشست سوم دوحه برای افغانستان در عدم حضور نمایندگان زنان افغان برگزار شد

نشست سوم دوحه شام امروز به وقت محل با بیانیۀ روزمیری دی‌کارلو، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور سیاسی آغاز شد.

نشست دو روزهٔ دوحه برای افغانستان به میزبانی ملل متحد امروز یکشنبه ۳۰ جون (۱۰ سرطان) در عدم حضور نمایندگان زنان افغان برگزار شد.

در این نشست، هیات طالبان به رهبری ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت این گروه، اشتراک دارد.

یک سخنگوی ملل متحد امروز گفت که هیات طالبان ملاقات‌ها با مقامات ملل متحد را آغاز کرده است.

سخنگوی ملل متحد به فرانس‌ پرس گفت: "گفتگوهای مقدماتی با ملاقات‌ سازمان ملل متحد به طور جداگانه با بسیاری از نمایندگان ویژهٔ حاضر و با نمایندگان طالبان آغاز شد."

بر اساس جدول زمانی که برگزارکنندگان سومین نشست دوحه به رسانه‌ها ارسال کرده است، نمایندگان ویژهٔ نزدیک به ۳۰ کشور و سازمان‌های بین المللی در این نشست شرکت دارند.

در روزهای اول و دوم این نشست، نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان با هیات طالبان در زمینۀ تقویت سکتور خصوصی و مبارزه با مواد مخدر گفتگو می‌کنند. در پایان این نشست و در روز سوم نیز در مورد مسایل مربوط به حقوق بشر به گونهٔ جداگانه با فعالان جامعه مدنی افغانستان دیدار خواهد شد.

اشتراک‌کنندگان طی دو نشست در مورد امور مالی افغانستان و راه‌های مبارزه با مواد مخدر در این کشور بحث خواهند کرد.

ذاکر جلالی، رییس ریاست سوم سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، در رسانهٔ اجتماعی ایکس اجندای این نشست را شریک کرده و گفته است که با پایان این بحث‌ها، نشست سوم دوحه نیز به گونۀ رسمی در روز دوم خاتمه می‌یابد.

او نگاشته است: "اکثر اشتراک‌کنندگان پس از ختم رسمی نشست از دوحه می‌روند، اگر برخی نمایندگان پس از نشست با کسی دیدار می‌کند، به نشست دوحه ۳ ارتباط ندارد."

سفارت افغانستان در قطر که از سوی طالبان اداره می‌شود، در رسانه اجتماعی ایکس نگاشته است که هیات طالبان به رهبری ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، جهت اشتراک در سومین نشست دوحه، به قطر رسیده است.

این سفارت نگاشته است که هیات طالبان در نشست دوحه درباره "نیازهای مردم و مسوولیت جامعه جهانی" گفتگو خواهد کرد.

در این نشست، نمایندگان زنان و جامعهٔ‌ مدنی دعوت نشده و این امر سبب اعتراضات در داخل و خارج از افغانستان شده است.

ذبیح‌الله مجاهد روز شنبه در یک کنفرانس خبری، مسایل مربوط به زنان و حقوق بشر را موضوعات داخلی افغانستان خواند.

او گفت: " این دیدار [نشست سوم دوحه] بین نمایندگان امارت (حکومت طالبان) و کشورهای خارجی است، اما باز هم یادآوری می‌کنم که ما مشکلات زنان را می‌پذیریم و هنوز مسایلی داریم که حل نشده است، خواست‌هایی وجود دارد، اما این مسایل، مسایل افغانی است، تلاش می‌کنیم برای آن یک راه حل معقول در داخل افغانستان پیدا کنیم."

نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های بین المللی، به شمول نمایندگان ویژه ملل متحد برای افغانستان، دعوت این سازمان برای حضور در سومین نشست دوحه را پذیرفته اند.

ملل متحد تا اکنون به گونۀ رسمی فهرست اشتراک‌کنندگان در این نشست را منتشر نکرده است.