امریکا از بستهٔ کمک‌های بشردوستانهٔ بیش از ۲۰۰ میلیون دالری به اوکراین خبر داد

عکس آرشیف

ایالات متحده روز جمعه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) بستهٔ کمکی بشردوستانهٔ جدیدی را به ارزش ۲۰۵ میلیون دالر برای فراهم‌آوری خدمات حیاتی از جمله غذا، آب پاک، سرپناه و غیره برای اوکراین اعلام کرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، ضمن اعلام این بستهٔ کمکی گفت: "کمک‌های ایالات متحده در مجموع امنیت، بهبود اقتصادی، امنیت انرژی و توانایی اوکراین برای مقابله با بحران بشری ناشی از جنگ روسیه را ارتقا می‌دهد."

آقای بلینکن افزود: "ما از مشارکت سایر کمک‌کنندگان در پاسخ به این بحران استقبال می‌کنیم و از کمک‌کنندگان بیشتری می‌خواهیم تا سخاوتمندانه از نیازهای جدی بشردوستانه در اوکراین و منطقه حمایت کنند."

با این کمک جدید، رقم مجموعی کمک‌های بشردوستانهٔ ایالات متحده به اوکراین پس از تهاجم نظامی روسیه، به بیش از ۲.۱ میلیارد دالر رسیده است.

افزون بر کمک‌های بشردوستانه، وزارت دفاع امریکا گفته است که رقم مجموعی کمک‌های امنیتی ایالات متحده به اوکراین پس از تهاجم نظامی روسیه، به ۳۷.۶ میلیارد دالر رسیده است.

کمیسیون اروپا نیز گفته است که در حال بررسی بودجه اضافی برای حمایت از اوکراین در سال‌های آینده است. اتحادیه اروپا در سال جاری ۱۹.۸ میلیون دالر به کیف کمک کرده است، اما به دنبال راه حل درازمدت برای ثبات مالی در اوکراین است.

والدیس دمبروسکیس، معاون اجرایی کمیسیون اروپا، روز جمعه گفت: "اتحادیه اروپا آماده است تا پس از سال ۲۰۲۳ به اوکراین حمایت مالی پایدار و قابل پیش بینی برای حفظ ثبات مالی و حمایت از بازسازی ارایه کند."

در همین حال ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز جمعه طی سخنرانی در نشست مجمع اقتصادی در سنت پیترزبرگ هشدار داد که "خطر جدی" وجود دارد که ایتلاف نظامی ناتو بیشتر به عملیات نظامی در اوکراین کشیده شود.

پوتین مدعی شد که تجهیزات نظامی اوکراین در حال تمام شدن است و این کشور کاملاً به تجهیزات نظامی فراهم شده توسط غرب وابسته است.

او گفت: "هر چیزی که با آن می‌جنگند و هر چیزی که استفاده می‌کنند از خارج آورده شده است. خوب، شما نمی توانید برای مدت طولانی اینطور جنگ کنید."

علاوه بر این، او تاکید کرد که اوکراین در حمله متقابل خود شکست خورده است و اردوی این کشور هیچ چانسی در برابر روسیه ندارد.

اما اوکراین این ادعاها را رد کرده و گفته است که در چندین جبهه نیروهای روسی را به عقب رانده اند.

تحلیلگران مستقل نظامی نیز به این باور اند که اوکراین در نزدیک به ۱۶ ماه جنگ با اردوی بزرگ روسیه پیشی گرفته و آنها را مجبور به عقب نشینی در اطراف شهرهای کیف، خارکیف و خرسون کرده است.