ملل متحد نیروهای روسیه و اوکراین را به "اعدام‌های فرا قضایی" اسیران جنگی متهم کرد

ملل متحد روز جمعه ۲۴ مارچ (چهارم حمل) گفت که از اعدام‌های فرا قضایی اسیران جنگی توسط نیروهای روسیه و اوکراین در میدان جنگ، "عمیقا نگران" است.

این اتهامات تازه اندکی پس از آن بیان شد که کیف نیروهای روسیه را به کشتن یک نظامی اوکراینی متهم کرد. در ویدیویی نشر شده، یک سرباز اوکراینی قبل از اینکه به ضرب مرمی کشته شود، می‌گوید "افتخار به اوکراین."

ماتیلدا بوگنر، رییس هیات نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوکراین، روز جمعه در یک کنفرانس خبری در کیف، پایتخت اوکراین، گفت که ادارهٔ تحت امرش اخیراً قتل‌هایی را توسط هر دو جناح نیروهای روسی و اوکراینی ثبت کرده است.

بوگنر گفت:‌ "ما در مورد اعدام‌های فرا قضایی حداکثر ۲۵ اسیر جنگی روسی و اوکراینی در هنگام جنگ عمیقاََ نگران استیم که آنرا مستند سازی کرده ایم."

خانم بوگنر افزود که این اعدام‌ها اکثر در میدان نبرد بلافاصله پس از دستگیری اسیران جنگی صورت گرفته است.

رییس هیات نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود:"در حالی که از تحقیقات در حال انجام مقامات اوکراین در مورد پنج قضیهٔ مربوط به ۲۲ قربانی آگاهی داریم،اما از هیچ گونه پیگرد قانونی مجرمان اطلاع نداریم."

خانم بوگنر همچنین در مورد اتهام ۱۴ نیروی اوکراینی که پس از اسارت به دست نیروهای روسی اعدام شدند، ابراز نگرانی عمیق کرد.

به گفتهٔ بوگنر، شرکت امنیتی خصوصی روسیه موسوم به واگنر گروپ، مسوول ۱۱ مورد کشتار نیروهای اوکراینی می‌باشد. گروپ واگنر که متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه است، رهبری جنگ را در منطقه بخموت اوکراین به عهده دارد. منطقه‌ای که روسیه آنرا به عنوان تختهٔ خیز موثر برای تصرف شهرهای بزرگتر مانند کراماتورسک و اسلوویانسک تلقی‌ می‌کند.

پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که از‌ آن بیش از یک‌سال سپری می‌شود، مسکو و کیف یکدیگر را به سو رفتار با اسیران جنگی متهم کرده‌‌اند.

بر اساس یک گزارش ملل متحد که روز جمعه منتشر شد، پرسونل نظامی اوکراین ''اسیران جنگی را در معرض تهدید به مرگ، اعدام های ساختگی یا تهدید به خشونت جنسی'' قرار داده اند. بر اساس این گزارش شماری از این لت و کوب‌های اسیران "صرف انتقام جویانه" بوده است.

در این گزارش آمده است که افسران نظامی اوکراین هنگام لت و کوب اسیران جنگی روسیه می‌گویند: "این [لت و کوب] به خاطر بوچا است." شهرک بوچا واقع در نزدیکی کیف، پایتخت اوکراین، است که بر اساس گزارش‌های دیدبان حقوق بشر ملل متحد، کشتار ۵۰ غیر نظامی را توسط نیروهای روسی مستند سازی کرده است، که شامل کشتارهای فراقضایی می شود.

این گزارش ملل متحد از قول یک اسیر جنگی روسیه گزارش داده است که می‌گوید: "آنان قبل از بازجویی، به عنوان هشدار، دسته تبر آغشته به خون را به من نشان دادند."

این اسیر جنگی روسیه همچنین گفته است که "بازجویی نزدیک یک ساعت طول کشید و هر زمانیکه فکر می‌کردند من دروغ می‌گویم، شش بار از [شوک] برق استفاده کردند."

این گزارش همچنین به نقل از اسیران جنگی اوکراین، گفته است که آنها ''مورد شکنجه، خشونت جنسی، کمبود غذا و آب قرار گرفته اند و از فراهم‌ کردن مراقبت‌های صحی که گاهی منجر به مرگ می شود، اجتناب می‌کردند."

بر اساس این گزارش، نیروهای روسیه همچنین به خاطر جمع‌آوری اطلاعات، اسیران جنگی اوکراین را مورد شکنجه و بدرفتاری قرار داده اند.

گزارش سازمان ملل متحد از قول اسیران جنگی اوکراین همچنین گفته است که آنان در زمان اسارت توسط بیل لت و کوب شدند، مورد اصابت چاقو قرار گرفتند ،شوک برقی دیدند و خفه شدند.

در این گزارش آمده است که شماری از اسیران جنگی اوکراین در هنگام شکنجه دندان و یا انگشتان دست‌هایشان را از دست دادند و قبرغه، دستان و یا بینی‌هایشان شکسته است.

این گزارش از قول یکی از اسیران جنگی اوکراین نوشته است که "آنها [نیروهای روسیه] تنها ما را لت و کوب نکردند،‌ [بلکه] ما را شکستند. آنان از مشت، لگد، دنده و شوک برقی استفاده کردند."