لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: روسیه صد ها نفر را خودسرانه در اوکراین توقیف کرده است


عکس: ساختمان مکتبی ویران شده در اثر تهاجم روسیه به اوکراین
عکس: ساختمان مکتبی ویران شده در اثر تهاجم روسیه به اوکراین

تحقیق کنندگان ملل متحد روز جمعه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) توقیف خودسرانهٔ و ناپدید شدن اجباری بیش از ۴۰۰ نفر در اوکراین توسط نیروهای روسیه را محکوم کرد.

ملل متحد همچنین گفته است که ده‌ها نفر توسط نیروهای کیف نیز در آن کشور ناپدید شده اند.

ماتیلدا بوگنر، رییس هیات نظارت بر حقوق سازمان ملل که از سال ۲۰۱۴ به این سو در اوکراین حضور دارد، افزایش چشمگیر نقض حقوق بشر در اوکراین را محکوم کرد، نقض حقوق بشر که پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین آغاز و هنوز هم ادامه دارد.

خانم بوگنر که در منطقهٔ‌ اودسا با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت که در جریان تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، هزاران غیرنظامی کشته اند. این مقام ملل متحد همچنین گفت که این سازمان صد‌ها مورد توقیف‌های خودسرانه، شکنجه و سو رفتار اسیران جنگی را مستند سازی کرده است.

بوگنر گفت که اگر این رویداد‌ها در محکمه به اثبات برسد که "یک اسیر جنگی شکنجه شده و یا در توقیف با سو رفتار مواجه شده است، چنین عملکرد جنایت جنگی تلقی خواهد شد."

او گفت که تیمش تایید کرده است که نیروهای روسیه و گروه‌های وابسته به آن به طور خودسرانه ۴۱۶ نفر را در مناطقی که آنها اشغال یا کنترول می کنند، توقیف کرده و یا ناپدید کرده اند.

بوگنر افزود: "از آن جمله، جسد ۱۶ نفر پیدا شده و ۱۶۶ نفر دیگر آزاد شده اند."

بوگنر علاوه کرد که ملل متحد همچنین ۵۱ دستگیری خودسرانه و ناپدید شدن اجباری بیش از ۳۰ نفر توسط نیروهای اوکراینی را مستند سازی کرده است. اما مقام ها در اوکراین تا حال در مورد این اتهام تبصره نکرده اند.

او گفت که ماموریت ملل متحد "دسترسی بدون ممانعت "به مکان‌های بازداشت در مناطق تحت کنترول اوکراین داشت، اما روسیه دسترسی به اسیران جنگی را که در قلمرو یا مناطق تحت کنترول خود نگهداری می کند، فراهم نکرد.

به گفته بوگنر، این موضوع بیشتر مورد نگرانی است، زیرا مستند سازی ملل متحد نشان می دهد که اسیران جنگی که در اسارت نیروهای روسیه قرار دارند، از شکنجه و بدرفتاری رنج می‌برند. او افزود که اسیران جنگی در برخی مناطق حتا به غذا، آب و مراقبت‌های صحی مناسب دسترسی ندارند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، ایالات متحده و متحدین آن چندین بار بر روسیه و مقام‌های آن کشور تعزیرات شدید را وضع کرده است، تعزیراتی که منابع عایداتی روسیه را ضربه زده است.

در این مدت، میلیون‌ها شهروند اوکراینی که مجبور به ترک کشور‌شان شده اند و یا هم از خانه‌های‌شان بیجا شده اند. علاوه بر آن، سازمان‌های حامی حقوق بشر از تخطی حقوق بشر توسط نیروهای نظامی روسیه در اوکراین گزارش داده اند و در این مدت، هزاران غیر نظامی به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG