گراندی با مهاجران افغان در پاکستان ملاقات کرد

فلیپوگراندی، کمیشنرعالی ملل متحد در امور پناهندگان

فلیپو گراندی، کمیشنرعالی ملل متحد در امور پناهندگان، روز یکشنبه هفتم جولای (۱۷سرطان) در یک سفر سه روزه به پاکستان رفته و با شماری از مهاجران افغان ملاقات کرد.

قیصر افریدی، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در پاکستان، به رادیو مشال/رادیو آزادی گفت که گراندی به شمول زنان، با نمایندگان مهاجران افغان در مورد نگرانی‌های آنان صحبت کرده و از حمایت این اداره به آنان اطمینان داد.

بر اساس ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در مورد پناهندگان، ۳.۱ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زیست دارند، که از میان آنان ۱.۴ میلیون مهاجر کارت‌های اقامت داشته و ۱.۳ میلیون دیگر فاقد اسناد اند.

این ادارهٔ ملل متحد گفت که نزدیک به ۸۰۰ هزار مهاجر افغان در پاکستان کارت‌های شهروندی افغانستان را دریافت کرده اند.

پاکستان در ماه اکتوبر سال گذشته مرحله اول "طرح بازگرداندن شهروندان خارجی غیرقانونی" را اجرایی کرد و برای مهاجرین فاقد مدرک ۳۰ روز مهلت داد تا این کشور را ترک کنند، در غیر آن بازداشت و با جبر اخراج خواهند شد.

پاکستان در فصل زمستان روند اخراج مهاجران افغان را از این کشور کاهش داده بود، اما از بهار سال جدید، بار دیگر این روند را سرعت بخشیده است.

حکومت پاکستان به خواست‌های جامعه بین المللی و سازمان‌های بین المللی حقوق بشر در مورد اخراج مهاجرین افغان از این کشور پاسخ مثبت نداده، اما گفته است که تنها آن دسته از مهاجرین را اخراج می‌کند که مدارک قانونی برای اقامت ندارند.

این در حالی است که گزارش‌هایی از فیصلۀ حکومت پاکستان مبنی بر اخراج ۸۰۰هزار مهاجر افغان از آن کشور نشر شده است.

آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان، چندی پیش در نشست دوحه گفت که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، نزدیک به ۷۰۰ هزار شهروند این کشور به پاکستان مهاجرت کرده اند.

چندی پیش، گزارش‌های نشر شد که گویا پاکستان آن‌عده از مهاجرانی را نیز اخراج می‌کند که کارت‌های شهروندی افغانستان را دریافت کرده اند، اما عباس خان، کمیشنر امور مهاجران افغان، ماه گذشته گفت که اسلام آباد در این خصوص تا اکنون هیچ گونه تصمیم اتخاذ نکرده است.