وست: ایالات متحده علیه تروریزم در منطقه در کنار پاکستان می‌ایستد

today.

تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان بر همکاری با پاکستان در امر مبارزه با دهشت‌افگنی در منطقه تاکید کرده است.

وست ناوقت شنبه نهم دسمبر (۱۸ قوس) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که پس از سفر دو روزه به اسلام‌آباد، پاکستان را ترک می‌کند.

او سفرش را به اسلام‌آباد مفید خوانده و گفته است که با جلیل‌عباس جیلانی، وزیر خارجه حکومت موقت پاکستان و جنرال عاصم منیر، لوی درستیز اردوی آن کشور در مورد چالش‌های امنیتی جدی تحریک طالبان پاکستان "گفتگوهای مهم" داشته است.

وست در مورد موضوع مهاجران افغان در پاکستان نیز با مقامات پاکستانی صحبت کرده است. وی در شبکه ایکس در مورد این ملاقات ها ابراز داشت که ایالات متحده در کنار پاکستان در مبارزه علیه تروریزم در منطقه می ایستد و ایالات متحده از اسلام آباد در خصوص موضوع حفاظت از پناهندگان، از جمله همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و رفتار انسانی و شرافتمندانه سپاسگذار است.

وست در حالی با مقامات پاکستانی در مورد تهدیدهای تحریک طالبان پاکستان گفتگو کرده و بر حمایت ایالات متحده از مبارزه با تروریزم در منطقه تاکید کرده است که طی ماه‌های اخیر بارها مقامات پاکستانی گفته اند که شبه‌نظامیان مخالف حکومت آن کشور در افغانستان پناهگاه دارند.

وزارت خارجۀ پاکستان از اقدامات حکومت طالبان در برابر شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان ابراز ناامیدی کرده است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت به تاریخ اول دسمبر گفت: "نتایجی که ما از مقامات افغان (طالبان) توقع داشتیم، مشاهده نمی‌کنیم و از همین‌رو ما آشکارا بسیار ناامیدیم. ما معتقدیم که مجراهای گفتگو باید ادامه داشته باشد و به تاثیرگذاری بر مقامات افغانستان (طالبان) برای اتخاذ اقدامات موثر علیه این گروه‌های تروریستی ادامه خواهیم داد".

آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان نیز اخیراً گفته است که حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته و اعضای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناه گرفته و از آنجا حملات خونین را طراحی و راه اندازی می‌کنند.

اما مقامات حکومت طالبان ادعاهای مقامات بلندپایه پاکستان مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه آن کشور را بی‌اساس خوانده و گفته اند که به کسی اجازه نمی‌دهند که خاک افغانستان را علیه کشوری دیگر استفاده کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که افغانستان مسوولیت تامین امنیت در پاکستان را نداشته و به گفتۀ وی، پاکستان نباید بار ملامت ناکامی‌های امنیتی خود را به دوش افغانستان بیندازد.