پردرآمدترین ورزشکاران جهان در ۲۰۲۳؛ رونالدو از مسی پیش است

مجله فوربس فهرست ده تن از ورزشکاران جهان را ترتیب داده است که از ماه می سال ۲۰۲۲ تا ماه می سال ۲۰۲۳ بیشترین درآمد را داشته اند.

کریستیانو رونالدو، ستاره پرتگالی و کپتان کنونی تیم فوتبال النصر عربستان سعودی در صدر پردرآمدترین ورزشکاران جهان و کیون دورانت باسکتبالر امریکایی در قعر این فهرست قرار گرفته اند.

همچنان در این فهرست، کیلیان امباپی، ستاره فوتبال فرانسه به حیث جوانترین ورزشکار و فیل مکلسن، وزشکار گلف از ایالات متحده امریکا، به حیث مسن‌ترین ورزشکار شناخته شده اند.

مجله فوربس منبع درآمد ورزشکاران را به دو دسته تقسیم کرده است: درآمد از میدان و خارج از میدان بازی. درآمد میدان بازی عبارت از معاشات، جایزه و تحایف اند که برای ورزشکاران داده می‌شود. درآمد خارج از میدان بازی، به حمایت بازیکنان از شرکت‌های تجارتی، اشتراک ورزشکاران در اعلانات تجارتی و دیگر فعالیت‌ها گفته می‌شود.

در فهرست ده نفر از پردرآمدترین ورزشکاران جهان مجله فوربس، اسم هیچ یکی از بازیکنان کرکت دیده نمی‌شود، اما برعکس نام‌های تعداد زیادی از بازیکنان باسکتبال امریکا به چشم می‌خورد.


۱- کریستیانو رونالدو
کریستیانو رونالدو، ستاره فوتبال پرتگال در صدر فهرست پردرآمدترین وزرشکاران مجله فروبس قرار دارد. او در مدت یکسال ۱۳۶ میلیون دالر امریکایی درآمد داشت. از این جمله مبلغ ۴۶ میلیون دالر را بابت حق الزحمه مسابقات و بقیه را از طریق قرارداد‌های تجارتی و دیگر فعالیت‌ها به دست آورده است.‌

رونالدو در نومبر سال گذشته، قراردادش را با تیم منچستر یونایتد فسخ کرد و در جنوری ۲۰۲۳ با تیم النصر عربستان سعودی پیوست که با این کار درآمدش هم به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

مانند درآمد، تعداد علاقمندان این ستاره پرتگالی در رسانه‌های مجازی ( فیسبوک، تویتر و انستاگرام) نسبت به تمام ورزشکاران جهان، بیشتر است. بر اساس گزارش مجله فوربس، تعداد حامیان رونالدو به طور مجموعی به ۸۵۰ میلیون تن می‌رسد. رونالدوی ۳۸ ساله، از شبکه‌های مجازی هم درآمد چشمگیری دارد.‌


۲- لیونل مسی
لیونل مسی و کریستیانو رونالدو دو ستاره تابناک جهان فوتبال محسوب می‌شوند. مسی و یارانش (تیم ملی ارجنتاین) توانستند جام جهانی سال ۲۰۲۲ فوتبال را از آن خود کنند، اما از ناحیه درآمد، این ستاره ارجنتاینی نسبت به کریستیانو رونالدو عاید کمتر دارد.

طبق گزارش مجله فوربس، لیونل مسی در کل ۱۳۰ میلیون دالر امریکایی درآمد داشته که ۶۵ میلیون دالر آن را از بابت مسابقات فوتبال و بقیه را توسط قراردادهای تجارتی به دست آورده است.

گفته می‌شود که مسی ممکن دوباره به تیم بارسلونا برود و یا هم با یکی از تیم‌های برتر لیگ عربستان سعودی یکجا شود. همچنان این طور گمانه‌زنی‌ها هم وجود دارد که ممکن وی به یکی از تیم‌های فوتبال امریکا بپیوندد. در حال حاضر، مسی ۳۵ ساله عضو تیم پاریس سنت ژرمن است.‌

۳- کیلیان امباپی
در فهرست پردرآمدترین ورزشکاران، سومین نام از کیلیان امباپی، ستاره فوتبال فرانسه قرار دارد.

درآمد امباپی در کل ۱۲۰ میلیون دالر امریکایی است که ۱۰۰ میلیون دالر آنرا از بابت مسابقات و بقیه را خارج از میدان به دست آورده است.‌

امباپی قراداد های بزرگ را از کلب های مشهور فوتبال به دست آورده است و در حال حاضر با لیونل مسی در تیم پاریس سنت ژرمن بازی می کند. امباپی ۲۴ سال دارد و عنوان جوانترین بازیکن را در مجله فوربس از آن خود کرده است.

۴- لیبران جیمز
این ستاره مشهور باسکتبال ایالات متحده امریکا در مدت یکسال مبلغ ۱۱۹.۵ میلیون دالر درآمد داشته است. او ۴۴.۵ میلیون دالر را از بابت مسابقات و بقیه را از درک قرارداد های تجارتی بدست آورده است.

همچنان مجله فوربس در ماه جون سال گذشته، این ستاره باسکتبال امریکا را به طور رسمی یک میلیاردر امریکایی اعلام کرد. جیمز ۳۸ ساله عضو تیم باسکتبال لاکر در شهر لاس‌ انجلس ایالت کلیفورنیا است.

۵- کانیلو الواریز
در فهرست پردرآمدترین ورزشکاران جهان مجله فوربس، پنجمین نام از کانیلو الواریز،‌ مشت زن مکسیکویی است. مجموع درآمد الواریز ۳۲ ساله در مدت یکسال، مبلغ ۱۱۰ میلیون دالر امریکایی بود که از این جمله ۱۰۰ میلیون آن را از مسابقات مشت زنی و بقیه را توسط قرارداد های تجارتی و دیگر فعالیت ها کسب کرده است.

۶- دستن جانسن
دستن جانسن، بازیکن گلف از ایالات متحده امریکا، در جایگاه ششم پردرآمدترین ورزشکاران جهان قرار دارد. مجله فوربس می گوید که جانسن تنها از بابت اعلانات تجارتی مبلغ پنج میلیون دالر درآمد داشته است. این ورزشکار ۳۸ ساله، در سال ۲۰۲۲ با کسب یک قهرمانی، مبلغ ۳۵.۶ میلیون دالر را بدست آورد. مجموع درآمد او در مدت یکسال، ۱۰۷ میلیون دالر امریکایی بود.

۷- فل مکلسن
پس از دستن جانسن، اسم فل مکلسن یکی دیگر از بازیکنان گلف در رده ورزشکاران پردرآمد مجله فوربس دیده میشود.
مکلسن در مدت یکسال ۱۰۴ میلیون دالر امریکایی درآمد داشت.‌ او تنها از بابت اعلانات تجارتی مبلغ دو میلیون دالر به دست آورده است.‌ مکلسن ۵۲ ساله در فهرست پردرآمدترین ورزشکاران جهان، لقب مسن ترین ورزشکار را از خود کرده است.‌

۸- ستیفن کری
در رده هشتم پردرآمدترین ورزشکاران جهان مجله فوربس،‌ اسم ستیفن کری قرار دارد. او در مدت یکسال از بابت مسابقات مبلغ ۱۰۰ میلیون دالر و مبلغ ۴۸.۴ میلیون دالر را بابت اعلانات تجارتی و دیگر فعالیت ها به دست آورده است.‌ این نخستین بار است که درآمد او از ۱۰۰ میلیون دالر بیشتر می‌شود. ۴۸.۱ میلیون دالر معاش در جهان باسکتبال، یک رقم هنگفت است که برای کری هرسال پراخته می‌شود.‌ کری ۳۵ ساله عضو تیم گولدن ستیت واریزر است.‌

۹- راجر فیدرر
ممکن اکثریت علاقمندان تینس با نام و چهره راجر فدرر آشنایی داشته باشند. این عجوبه دنیای تینس که ۴۱ سال عمر دارد، در یکسال ۹۵.۱ میلیون دالر امریکایی درآمد دارد.‌ از این جمله ۹۵ میلیون دالر آنرا از میدان های مسابقات و بقیه را از درک دیگر فعالیت ها کسب کرده است.

۱۰- کیون دورانت
در فهرست پردرآمدترین ورزشکاران جهان مجله فوربس، دهمین اسم از کیون دورانت، بازیکن باسکتبال امریکا است. او در مدت یک سال مبلغ ۸۹.۱ میلیون دالر درآمد داشته است. از این جمله او مبلغ ۴۴.۱ میلیون دالر را از مسابقات و بقیه را از بابت قرارداد های تجارتی و دیگر فعالیت بدست آورده است. دورانت ۳۴ سال عمر دارد و عضو تیم "فینکس سنز" امریکا است.