ملل متحد: در جریان سه ماه بیش از ۵۳۲ هزار افغان کشورش شان را ترک کردند

سازمان بین‌الملل مهاجرت (IOM‌) ناوقت روز پنجشنبه ۱۸ جولای (۲۸ سرطان) با نشر گزارشی گفته است که همزمان با افزایش اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان، ده‌ها هزار نفر از طریق مرزهای افغانستان به این کشورها مهاجرت کرده اند.

این سازمان گفته است که بر اساس بررسی‌های آنان، از اول ماه اپریل تا پایان جون ۵۳۲ هزار و ۸۵۴ نفر از افغانستان خارج شده و در این مدت، ۸۵۸هزار و ۱۷۰ نفر دیگر از پاکستان و ایران وارد این کشور شدند.

به گفتۀ این اداره ملل متحد، بیشتر این افغان‌ها به دلیل مسایل اقتصادی، دیدار با اعضای خانواده، رویدادهای طبیعی و ناامنی در افغانستان و همچنان مسایل صحی، به ایران و پاکستان سفر می‌کنند.

در گزارش آمده که سازمان بین‌المللی مهاجرت از آغاز سال جاری میلادی، نظارت و ارزیابی تردد از مرزهای افغانستان را دوباره آغاز کرده که بر اساس یافته‌های آن، روزانه هزاران نفر از طریق مرزهای این کشور به ایران و پاکستان رفت و آمد می‌کنند.

به گفتۀ سازمان بین المللی مهاجرت،‌ در جریان سه ماه، با ۸۱ هزار و ۲۹۹ نفر مصاحبه انجام داده و دلایل ورود و خروج به افغانستان را از آنان پرسیده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنان از تصمیم مقامات ایران و پاکستان برای اخراج اجباری شهروندان افغانستان از این کشورها انتقاد کرده و گفته است که در ماه‌های اخیر این روند افزایش یافته است.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، در حال حاضر گفتگوها با مقامات پاکستانی در مورد تمدید اقامت مهاجران افغان در آن کشور جریان دارد.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر سال گذشته، به تمام مهاجران خارجی فاقد مدرک اقامت در آن کشور، به شمول ۱.۷ میلیون مهاجر افغان، مهلت داد که تا اول نومبر ۲۰۲۳ داوطلبانه آن کشور را ترک کنند، در غیر آن پس از این تاریخ بازداشت و جبراً اخراج خواهند شد.

ملل متحد به تاریخ ۱۰ جون با نشر گزارشی گفت که از ۱۵ سپتمبر تا پایان ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۹۲هزار و از اول جنوری تا اول جون ۲۰۲۴ نیز ۱۲۷هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته یا جبراً اخراج شده اند.

بر اساس ارقام کمیشنری عالی ملل متحد در مورد پناهندگان، ۳.۱ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زیست دارند، که از میان آنان ۱.۴ میلیون مهاجر کارت‌های اقامت داشته و ۱.۳ میلیون دیگر فاقد اسناد اند.