ده‌ها هزار معترض به خاطرافزایش یهود‌ستیزی در پاریس مظاهره کردند

ده‌ها هزار نفر روز یکشنبه ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) در اعتراض به افزایش یهود‌ستیزی در پاریس، پایتخت فرانسه، در حالی مظاهره کردند که حملات اسراییل بر ضد گروه حماس در نوار غزه ادامه دارد.

الیزابت بورن، صدر اعظم فرانسه،‌ در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشته است که در کنار مردم بر ضد یهودستیزی راهپیمایی می‌کند. پدر بورن که یهودی بود، در جریان جنگ جهانی دوم تبعید شد. بورن در مورد این راهپیمایی گفت که این "مبارزه برای انسجام ملی ما حیاتی است."

نمایندگان چندین حزب سیاسی چپ‌گرا و مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای فرانسه، در راهپیمایی روز یکشنبهٔ پاریس که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، شرکت کردند. مقامات پاریس ۳۰۰۰ نیروی پولیس را در مسیر این راهپیمایی مستقر کردند.

معترضان در راهپیمایی روز یکشنبه با خود پوست‌ کارت‌هایی را حمل می‌کردند که در آن نوشته شده بود "نه به یهودستیزی" .

امانویل مکرون،‌ رییس جمهور فرانسه، در این راهپیمایی شرکت نکرد، اما از آن حمایت خود را بیان کرد و از شهروندان کشورش خواست تا در برابر ''ظهور مجدد غیر قابل تحمل و لجام گسیخته یهود ستیزی'' ایستادگی کنند.

وزارت داخلهٔ فرانسه از آغاز جنگ اسراییل بر ضد حماس که پس از حمله‌ هفتم اکتوبر این گروه بر جنوب اسراییل صورت گرفت،‌ تا حالا ۱۲۴۷ مورد یهودستیزی را در آن کشور ثبت کرده است. این رقم در مقایسه با تمام سال ۲۰۲۲ سه برابر افزایش را نشان می‌دهد.

فرانسه در مقایسه با سایر کشور‌های اروپایی، بیشترین جمعیت یهودیان در خود جا داده است.

این راهپیمایی با شرکت حزب راست افراطی مارین لوپن که از لحاظ تاریخی به دلیل مخالفت با اقلیت‌ها از جمله یهودیان در طول جنگ جهانی دوم شناخته می شود، سیاست فرانسه را تکان داده است.

بر اساس گزارش مجلهٔ پولیتیکو، لوپن از طریق تعهد برای محافظت از جامعه یهودیان نگران کشورش، فرصت قابل ملاحظه‌ای را برای موفقیت در انتخابات فرانسه می بیند.

مارین لوپن، دختر ژان ماری لوپن، بنیانگذار حزب افراطی ملی‌گرا، که بار‌ها به خاطر اظهارت نفرت انگیز یهود ستیزی و کم‌ اهمیت جلوه دادن هولوکاست محکوم شده است،‌ اقداماتی را برای تغییر چهره حزب‌اش انجام داده است؛ او پدرش را از حزب اخراج کرد و نام حزب را از جبههٔ ملی (‌National Front) به راهپیمایی ملی (National Rally) تغییر داده است.

از سوی دیگر، ژان لوک ملانشون،‌ رهبر حزب چپ افراطی فرانسه، ترجیح داد در این راهپیمایی شرکت نکند. ملانشون هفتهٔ گذشته در صفحهٔ ایکس خود نوشت که این راهپیمایی به مثابه ملاقات "دوستان حامی بی قید و شرط از کشتار غزه" خواهد بود. این حزب چپ افراطی از برچسب زدن حماس به عنوان یک گروه تروریستی اجتناب کرده است.