تظاهرات علیه عملیات نظامی در پاکستان؛ پنج نفر کشته شدند

فرار معترضین پس از شلیک گلوله

هزاران نفر روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ سرطان) بر ضد پلان عملیات نظامی اردوی پاکستان برای ریشه کن کردن تندروان در امتداد مرز با افغانستان مظاهره کرد.

مقامات و شاهدان گفتند که در جریان درگیری دست‌کم پنج نفر کشته شدند.

بیش از ۱۰ هزار نفر در حالی که بیرق‌های سفید را با خود حمل می‌کردند، در ساحه بنو واقع در ۴۰ کیلومتری افغانستان مظاهره کردند. این مظاهره پس از آن رخ دارد که یک فرد انتحاری با استفاده از یک موتر بم، بر یک پایگاه نظامیان پاکستان حمله کرد که در نتیجه آن، دست‌کم هشت نیروی پاکستانی کشته شدند.

جمال الدین وزیر، یکی از معترضان، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "عملیات نظامی از ۲۰ سال به اینسو ادامه داشته، اما منتج به صلح نشده است."

او افزود: "عملیات نظامی هرگز نمی تواند جایگزین صلح شود."

حکومت پاکستان در اوایل سال جاری، بدون ارایه جزییات، اعلام کرد که اردوی آن کشور عملیات جدیدی را برای مقابله با خشونت در مناطق مرزی با افغانستان آغاز خواهد کرد.

به گفته مقامات و شاهدان، مظاهرات روز جمعه پس از آن منتج به خشونت شد که معترضان به دیوار‌های یک پایگاه نظامی رسیدند و درگیری مسلحانه رخ داد.

یک مقام استخبارات که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، در شهر پشاور به فرانس پرس گفت:‌ "آنان (معترضان) شعار‌هایی را بر ضد اردوی سر دادند و شماری از آنان به سمت پایگاه نظامی سنگ پرتاب کردند. این سبب فیر هوایی توسط نظامیان شد."

به گفته پشتونیار، وزیر صحت ایالتی که در میان معترضان سخنرانی می‌کرد، گفت که در جریان این مظاهره دست‌کم یک معترض کشته شده است. این مقام ایالتی اردوی پاکستان را به گلوله‌باری بر معترضان متهم کرد.

او گفت خبرگزاری فرانس پرس گفت: "در جریان مظاهرات، به سمت من و مردمی که در نزدیک من ایستاده بودند، به صورت مستقیم فیر شد. تنها فیر هوایی نبود. قصد کشتن ما بود."

پشتونیار علاوه کرد: "فیر توسط کسانی صورت گرفت که می‌خواستند صلح ما را نابود کنند. آنان می‌خواستند خون مردم ما را بریزند، اما جامع بیش از این نمی‌تواند این وضعیت را تحمل کند."

نفوذ نظامی

تحریک طالبان پاکستان از سال‌ها به اینسو عملیات مرگبار را در این منطقه سازماندهی کرده‌ اند، حملاتی که در نتیجه آن هزاران غیر نظامی کشته شده‌اند. این گروه که با طالبان افغان از لحاظ ایدیولوژی همسویی دارند، بخشی‌هایی از ساحات مرزی با افغانستان را نیز در کنترول داشتند، اما عملیات نظامیان پاکستان در سال ۲۰۱۴ این گروه را از ساحات مرزی با افغانستان پاکسازی کرد.

عملیات سال ۲۰۱۴پاکستان نه تنها سبب بی‌جا شدن صد‌ها هزار نفر شد، بلکه شماری زیادی خانه‌ها و کار و بار مردم را از بین برد. این وضعیت به نوبه خود واکنش متقابل مردم را بر انگیخت و مردم منطقه خواستار محافظت حقوق قوم پشتون در این ساحات شدند.

اما اعتراضات بر ضد اردوی قدرتمند پاکستان به ندرت رخ داده است، زیرا به گفته شماری از تحلیلگران اردوی این کشور بخش اعظم پالیسی‌های حکومت را در کنترول خود دارد و اعتراضات را به سرعت در هم می‌زند.

عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان که کمپاینی را بر ضد نظامیان پاکستان راه اندازی کرد، از طریق رای عدم اعتماد پارلمان از قدرت کنار زده شده و حالا در زندان به سر می برد. عمران خان در کنار سایر اتهامات، به تحریک اعتراضات بر ضد اردوی آن کشور متهم شده است.

حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران در جریان انتخابات سرتاسری آن کشور نیز به طور گسترده سرکوب شد و حامیان و رهبران این حزب به خاطر راه اندازی یک روز مظاهر ات بر ضد نظامیان آن کشور، به اتهام مداخله در سیاست دستگیر شدند.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان افغان در آگست ۲۰۲۱، خشونت در ساحات سرحدی میان افغانستان و پاکستان افزایش یافته شده است. اسلام‌آباد، طالبان را متهم می‌کند که در ریشه کن کردن گروه تحریک طالبان پاکستان نه تنها ناکام مانده، بلکه برای آنان پناهگاه فراهم کرده است و تندروان این گروه از قلمرو افغانستان حملات شان را در پاکستان سازماندهی می‌کنند.

اما حکومت طالبان ادعا می‌کند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده کنند. با اینحال، روابط میان حکومت پاکستان و طالبان تیره شده است.